Lando Norris en Oscar Piastri zijn officieel gediskwalificeerd na de Grand Prix van Las Vegas. Het McLaren-duo heeft de maximale limiet dat de bodemplank onder de auto mag slijten overtreden en de MCL39 van de coureurs voldeed dan ook niet meer aan het technische reglement. Maar het scheelde niet veel of de McLaren-bolide was wél legaal.
Een bodemplaat op een Formule 1-auto moet na een race altijd een minimale dikte hebben. De minimale dikte, die is voorgeschreven in artikel 3.5.9 van het technisch reglement, is 9mm. De auto's van Lando Norris en Oscar Piastri zaten onder dit aantal, maar veel scheelde het absoluut niet.
De FIA onthult dat het, in het geval van Lando Norris, slechts 0.12 mm scheelde of zijn auto was wél legaal. Aan de voorkant van zijn auto was de plank namelijk 8.88 mm dik, terwijl de achterkant van zijn auto nóg dichter tegen de limiet aan zat. Daar ging het om 8.93 mm, waardoor McLaren maar 0.07 mm over de limiet was gegaan.
Toch besloot de FIA beide McLaren-coureurs uit de competitie te halen en zij leggen uit waarom:
"De stewards hebben geluisterd naar de teambaas, de sportief directeur en de technisch directeur van het McLaren Formule 1-team, de directeur van de FIA Single Seater, de technisch directeur van de FIA Single Seater en de technisch afgevaardigde van de FIA", beginnen de stewards.
"De achterste skids van auto 4 [Lando Norris] zijn gemeten en bleken dunner te zijn dan de minimale dikte van 9 mm die is voorgeschreven in artikel 3.5.9 van het technisch reglement. De relevante metingen waren 8,88 mm aan de voorkant en 8,93 mm aan de achterkant. Het meetapparaat was een Mitutoyo-micrometer, aangeschaft in mei 2025, en volgens de specificaties van de fabrikant nauwkeurig tot op 0,001 mm."
De stewards maakten echter duidelijk dat de skids aan de achterkant van de auto van Norris, bij een second opinion, toch wat verder over de limiet zaten dan in eerste instantie gedacht. Hierdoor was een DSQ onvermijdelijk.
"De achterste skids werden opnieuw gemeten in aanwezigheid van de stewards en de drie vertegenwoordigers van McLaren, en die metingen bevestigden dat de skids niet aan de voorschriften voldeden. De relevante metingen waren zelfs nog lager dan die welke oorspronkelijk door de technisch afgevaardigde waren gemeten. De stewards hebben dan ook vastgesteld dat er sprake is van een overtreding van het technisch reglement", aldus het oordeel van de FIA.
Lees het artikel op de mobiele website