Na de Grand Prix van de Verenigde Staten werden de auto's van Lewis Hamilton en Charles Leclerc uit competitie gehaald, omdat de FIA deze bolides als illegaal aangewezen had. Een paar dagen na deze beslissing komt de FIA met een uitleg over de diskwalificatie.
Dit doet het bestuursorgaan niet omdat het simpelweg uit wil leggen hoe de regels in elkaar zitten, maar omdat er online werd gesproken over een complottheorie tegen Lewis Hamilton. Hoe kan het dat alleen zijn auto - en die van Charles Leclerc - als illegaal werd gezien, net als Mercedes de weg omhoog heeft gevonden.
Volgens Mercedes zelf komt dit doordat ze een fout hebben gemaakt met de set-up van de auto, die te laag was afgesteld, waardoor de bodemplank te veel schuurde over het asfalt en daardoor te ver versleten was. Maar dit was nog niet genoeg voor de fans van Hamilton. Ook Martin Brundle was niet tevreden over de manier van werken van de FIA, aangezien hij graag had gezien dat alle auto's gecontroleerd waren.
Brundle meent dat als er twee van de vier auto's niet door de keuring van de FIA komen, er waarschijnlijk veel meer coureurs over de limiet zijn gegaan. Waarom zijn zij dan niet gecontroleerd? Op deze manier kon een coureur als Sergio Pérez uitlopen op Hamilton in de strijd om P2 in het kampioenschap, terwijl hij mogelijk ook met een illegale auto reed.
De FIA legt uit waarom het slechts vier auto's controleerde en niet allemaal. Dat doet het in een statement, na alle commotie omtrent de diskwalificatie van Hamilton en Leclerc. Volgens de FIA was het puur een willekeurige inspectie en hebben ze simpelweg niet genoeg tijd om alle auto's te controleren, aangezien de teams alle spullen moeten inpakken en moesten vetrekken richting Mexico.
"Hoe controleert de FIA of de regels worden nageleefd en is dat bij elk evenement hetzelfde? Het antwoord is dat er elk weekend een reeks willekeurige controles wordt uitgevoerd op verschillende onderdelen van de auto's. Dit proces bestaat al tientallen jaren en zorgt ervoor dat de reglementen worden nageleefd, omdat de teams vóór de race niet weten welke specifieke onderdelen van welke auto's mogelijk worden onderzocht", begint de FIA.
"Dit betekent dat, vanuit hun perspectief, elk onderdeel van de auto op elk moment gecontroleerd kan worden en dat de gevolgen voor het niet naleven van de Technische Reglementen ernstig kunnen zijn."
Tijdens deze tests worden alle onderdelen uitvoerig gecontroleerd en dat neemt veel tijd in beslag. Dit zorgt er dan ook voor dat niet alle auto's gekeurd kunnen worden.
"Bij het uitvoeren van deze tests komt een enorme hoeveelheid werk kijken in de beperkte tijd die beschikbaar is nadat een Grand Prix is afgelopen en voordat de auto's terug moeten naar hun teams voor demontage en transport naar de volgende race. Maar ook al wordt er een breed scala aan controles uitgevoerd, het is onmogelijk om elke parameter van elke auto in de korte beschikbare tijd te behandelen - en dit geldt vooral voor raceweekenden die achter elkaar gehouden worden, wanneer er ook rekening moet worden gehouden met deadlines voor vrachtvervoer."
Lees het artikel op de mobiele website