Max Verstappen moet zich op dit moment verantwoorden bij de stewards, nadat hij in Brazilië een regel overtreden zou hebben tijdens de Sprint. Na de sessie, waarin de Nederlander als derde eindigde, kwam het bericht dat de wedstrijdleiding een incident van Verstappen door had gestuurd naar de stewards, die uiteindelijk ook besloten om het te onderzoeken. Maar wat is er nu precies aan de hand?
In de paddock was men er zeker van dat het ging om het moment dat Max Verstappen te dicht bij McLaren-coureur Oscar Piastri was gekomen, bij de herstart van de Virtual Safety Car. Maar de FIA heeft, middels een persdocument, duidelijkheid gegeven. Volgens het bestuursorgaan was dat niet de actie waar hij voor wordt onderzocht, maar zou Verstappen te hard hebben gereden tijdens de VSC.
Met een Virtual Safety Car moet een coureur zich aan een bepaalde delta houden en de stewards zijn van mening dat Verstappen te hard heeft gereden. Red Bull-adviseur Helmut Marko liet eerder al weten dat dit de mogelijke reden was voor het onderzoek naar zijn coureur, maar dat het om milliseconden gaat. Echter is de band tussen Verstappen en de FIA nu zo verslechterd, dat alles tot een straf zou kunnen leiden.
"We zijn het op dit moment aan het uitzoeken", zei Marko over het onderzoek bij RN365. "Het gaat over het te vroeg starten tijdens de VSC. Maar dat moet je spreiden over drie sectoren. Het is een kwestie van milliseconden. Volgens de wedstrijdleiding is het gat iets kleiner geworden."
"We zullen zien of het een punt meer of minder wordt, dat maakt niet uit. Maar de snelheid was cruciaal en de bandenslijtage was erg positief. Dus daar zijn we al blij mee."
Bekijk hieronder het document van de FIA, welke werd verstuurd aangaande het onderzoek van Max Verstappen. De stewards maken hierin duidelijk dat het inderdaad gaat om het te hard rijden onder de VSC. Dit document is overigens ondertekend door niemand minder dan Johnny Herbert, die ook in Brazilië weer steward is. En daar is Max Verstappen niet zo blij mee!
Document FIA over Max Verstappen
Lees het artikel op de mobiele website