Aankomend weekend staat de Grand Prix van Saoedi-Arabië op de planning. Het wordt de derde keer dat het Corniche Street Circuit gebruikt wordt als Formule 1-locatie en de vorige twee edities beloven een waar spektakel.
In 2021 stond de race in Jeddah voor het eerst op de kalender, waarbij er veel kritiek volgde op de keuze van de FIA en de FOM om te gaan racen in Saoedi-Arabië. Ook het feit dat er wéér een stratencircuit werd toegevoegd viel niet goed bij veel kenners en fans.
Maar na de kwalificatiesessie in Saoedi-Arabië klonk er een heel ander geluid. Het circuit in Jeddah is op hoge snelheid en nodigt inhaalacties uit, waardoor ook de race een spektakel was. In 2022 was dit ook het geval, waarbij Max Verstappen en Charles Leclerc ronden lang met elkaar konden vechten om de koppositie.
Maar hoe geweldig het gevecht tussen Leclerc en Verstappen ook was, had de FIA toch wat twijfels. Vooral in de laatste sector vonden er meerdere incidenten plaats, net als in 2021, omdat coureurs een DRS-spelletje aan het doen waren.
Het rechte stuk op het start/finish gedeelte is namelijk een perfecte plek om in te halen, maar het DRS-detectiepunt zat in de remzone van de laatste bocht, óók een goede inhaalplek. Hierdoor probeerden coureurs elkaar voor te laten in het laatste gedeelte, zodat zij daarna DRS hadden.
Dit zorgde voor de touché tussen Verstappen en Hamilton in 2021 en de blokkerende banden van Verstappen en Leclerc in 2022. Dit seizoen zal dat niet gaan gebeuren, aangezien de FIA heeft besloten om het DRS-detectiepunt te verplaatsen tot ná de bocht.
Lees het artikel op de mobiele website