FIA onthult de ware reden voor zware gridstraf Kimi Antonelli

| door R. Willems

Kimi Antonelli heeft niet alleen nul punten gescoord tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, hij zal de eerstvolgende race ook met een gridstraf beginnen. Dat hebben de stewards beslist, na de crash van Antonelli met Max Verstappen tijdens de openingsronde van de Grand Prix van Oostenrijk.

In de derde bocht van de eerste ronde ging het even helemaal mis tussen Kimi Antonelli en Max Verstappen, die samen meteen een uitvalbeurt achter hun naam moesten noteren. De Italiaan, die dit jaar zijn debuut maakt in de Formule 1, kwam met veel snelheid aan bij de bocht die bergop gaat, waarna hij zijn achterremmen blokkeerde en als een passagier in de zijkant van de Red Bull van Verstappen knalde.

Dit zorgde voor onherstelbare schade aan de Mercedes van Antonelli, terwijl ook Max Verstappen zijn weg niet meer kon vervolgen. Het was direct duidelijk wie er schuldig was aan het incident en als dat aan de hand van de beelden nog niet zichtbaar was, deed Antonelli dat zelf wel. De Mercedes-coureur trok direct het boetekleed aan en liet weten dat hij de reden was voor de dubbele DNF.

Lees ook

Stewards oordelen over incident

En daar waren de stewards in Oostenrijk het helemaal mee eens. De FIA-officials bogen zich na de race over het incident tussen Antonelli en Verstappen, waarbij beide coureurs zich moesten melden bij de stewards. Dat overleg duurde niet bijster lang, omdat de Italiaan ook in dat gesprek duidelijk maakte dat hij de schuldige partij was.

De stewards konden dan ook niet anders dan Antonelli een gridstraf opleggen voor de eerstvolgende race - aangezien hij niet geclassificeerd was in Oostenrijk. Hierdoor moet hij in Groot-Brittannië, waar aankomend weekend op Silverstone wordt gereden, drie plaatsen verder naar achteren starten dan waar hij zich kwalificeert. En de stewards legden uit waarom.

"De stewards luisterden naar de coureur van auto 12 [Kimi Antonelli], de teamvertegenwoordiger en bekeken videobeelden. De bestuurder van auto 12 blokkeerde de achterremmen in bocht 3 en kwam in botsing met auto 1 [Max Verstappen]. Tijdens de hoorzitting gaf de coureur toe dat hij een fout had gemaakt door de achterwielen te blokkeren terwijl hij zijn normale rempunt gebruikte, maar hij wees er ook op dat hij een botsing met auto 30 voor hem moest vermijden en hij liet de remmen kort los om dat te doen."

"Deze uitwijkmanoeuvre leidde ertoe dat de auto minder grip had op de vuile binnenlijn en daardoor was hij niet in staat om de auto zodanig af te remmen dat hij de aanrijding met Auto 1 kon vermijden. De Stewards bepalen dat, hoewel het incident plaatsvond in ronde 1, geen andere auto's invloed hadden op het incident en dat de bestuurder van auto 12 volledig schuldig is. Daarom is de mildere benadering van het beoordelen van incidenten in ronde 1 in dit geval niet toegepast."

"Ze erkennen echter ook dat het incident geen schaamteloze poging was om de bocht in te duiken, maar eerder een gevolg was van de uitwijkmanoeuvre na het blokkeren. Omdat de coureur niet in staat was om de race te vervolgen, wordt er een startplaatsverlaging voor de volgende race toegepast", aldus de FIA-officials, die Antonelli ook twee strafpunten op zijn racelicentie hebben gegeven.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen