De Red Bull Racing RB19 van Max Verstappen is uitgebreid geïnspecteerd door de FIA na de Grand Prix van Australië. Na iedere race kan een willekeurige auto uit de top tien uitgekozen worden voor een inspectie van de FIA en in Melbourne gebeurde dit bij de bolide van Max Verstappen.
Het bestuursorgaan heeft met name de ophanging van de RB19 onderzocht, zowel de voor- als de achterkant. Het is apart dat er tijdens deze 'willekeurige' inspectie van de FIA is gekeken naar specifiek deze onderdelen, aangezien dit het gebied is waar de concurrenten mee worstelen.
In 2022 kon Red Bull Racing al veel lager rijden dan de rest van het veld, zonder last te hebben van porpoising. Ook aan de start van dit seizoen, toen de vloerranden 15 mm hoger moesten komen te staan dan in het vorige jaargang, lag de Red Bull een flink stuk lager aan de grond dan de andere bolides.
Toto Wolff liet in Bahrein al weten dat als Mercedes zo laag zou rijden als Red Bull dat deed, dat de vloer van de W14 dan zou breken. De Oostenrijker snapte dan ook niet hoe de RB19 dit voor elkaar kreeg. Ook na de Grand Prix van Australië liet AMuS weten dat de concurrenten niet begrepen hoe Red Bull zo laag aan de grond kon liggen.
Maar de FIA kwam met slecht nieuws voor de concurrentie. De Red Bull Racing RB19 kan op een legale manier lager rijden dan welk team dan ook. Tijdens de uitgebreide inspectie van de bolide van Max Verstappen werden er geen illegale onderdelen gevonden en bleek de auto conform de regels van de FIA te zijn.
Overigens betekent dit niet dat Max Verstappen nu voor de rest van het jaar niet meer onderzocht gaat worden door de FIA. Deze tests zijn volledig willekeurig en de kans is dus aanwezig dat de auto met startnummer 1 ook in Azerbeidzjan weer geïnspecteerd zal worden.
Lees het artikel op de mobiele website