Geweldig nieuws voor Max Verstappen: Lando Norris heeft enorm probleem in Abu Dhabi

| door R. Willems

McLaren-coureur Lando Norris heeft een enorm probleem, tijdens het belangrijkste raceweekend in zijn Formule 1-carrière. In Abu Dhabi kan de elfvoudig Grand Prix-winnaar zijn eerste Formule 1-titel opeisen, als hij in de buurt van Max Verstappen en teamgenoot Oscar Piastri weet te finishen.

Met nog één race te gaan heeft Norris een voorsprong van twaalf punten op Max Verstappen, terwijl Piastri zestien punten achterstand heeft op de Brit. Dat lijkt genoeg te zijn voor Norris om de titel binnen te slepen, maar de druk in Abu Dhabi zal hoger zijn dan ooit tevoren en zowel McLaren als de huidige leider in het kampioenschap hebben dit seizoen al meerdere keren bewezen dat zij weleens fouten kunnen maken onder druk.

En daarbij komt er nu ook nog eens bij dat Norris en McLaren een groot probleem hebben. Tijdens de racesimulatie in de tweede vrije training heeft het team uit Woking namelijk ontdekt dat Norris last had van 'graining', waarbij er korrels ontstaan op de voorbanden. Als dit gebeurt, verdwijnt de grip en krijgt een auto onderstuur. Overigens had ook Max Verstappen hier last van, maar dan door een fout met de afstelling van zijn auto.

Volgens The-Race heeft Norris graining op zijn rechter voorband en dat kan weleens een groot probleem gaan vormen voor de Brit. Dit betekent dat de bandenslijtage erger wordt én er dus meer pitstops gemaakt moeten worden. Dit is uiteraard ook slecht nieuws voor McLaren, aangezien zij dit jaar meerdere blunders hebben gemaakt met stops én strategie....

In Las Vegas, waar Norris dit probleem ook had, liet hij nog weten dat hij graining aan de voorkant van zijn auto één van de ergste dingen in de F1 vindt. "Ik heb altijd veel moeite met front graining. Ik ben nu zeker beter - ik denk dat ik vroeger waarschijnlijk de slechtste op de grid was. Ik haat het. Ik haat onderstuur. Ik haat het als de voorkant niet werkt", zei Norris - die zich dit weekend dus weer kan opmaken voor zijn grootste aartsvijand...

Lees ook

Race-engineer Max Verstappen spreekt zich uit

Ook Gianpiero Lambiase, race-engineer van Max Verstappen en Head of Racing bij het team van Red Bull, liet na de tweede vrije training weten dat het Pirelli-rubber zich minder goed hield dan van tevoren werd verwacht. De Brit heeft dan ook zijn twijfels of teams de race uit kunnen rijden met slechts één pitstop, iets wat eigenlijk een zekerheid leek, voorafgaand aan het raceweekend.

"De banden waren iets kwetsbaarder dan we misschien hadden verwacht. Het lijkt erop dat graining aan de rechtervoorband een probleem is voor het hele veld, dus we moeten analyseren hoe we de levensduur van deze band kunnen verbeteren met het oog op zondag", zei GP na VT2.

"De degradatie is iets hoger dan verwacht, dus hoewel we dachten dat het een relatief eenvoudige éénstopsrace zou worden, is dat nu een vraagteken. We moeten echt begrijpen hoeveel stops er nodig zullen zijn en hoe we onze banden moeten verzorgen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen