Het circuit van Assen durft stiekem te dromen van een plekje op de Formule 1-kalender. Op het Drentse asfalt werd afgelopen week de honderdste TT van Assen gevierd, waarbij een deelname aan de koningsklasse van de autosport ook is besproken.
Zoals bekend zal Zandvoort na 2026 niet meer op de kalender te vinden zijn, waardoor er een einde komt aan de Nederlandse Grand Prix. Zo ver hoeft het volgens Arjan Bos, de voorzitter van het circuitbestuur in Assen, niet te komen.
"Er zijn gesprekken", zo onthult Bos aan de NOS. "We zijn geschikt voor een GP in de Formule 1. Wat dat betreft is het zeker realistisch dat er in Assen geracet wordt. Als zij hier willen racen, dan zijn wij daar klaar voor. Er is verder nog geen concreet bod en ook is het onbekend of de Formule 1 geïnteresseerd is in een race in Nederland."
Kijkend naar de huidige trends in de koningsklasse lijkt het erop dat de kansen voor Assen klein zijn. De laatste jaren vertrekken er steeds meer races uit West-Europa, die worden vervangen door circuits elders op de wereld.
Dat ziet Bos ook: "Als er races af moeten vallen dan zijn ze hier als eerste aan de beurt. De sport wordt steeds mondialer en daardoor acht ik de kans niet groot, maar als de mogelijkheid zich voordoet dan wil ik deze graag aangrijpen."
Het vertrek van meerdere iconische circuits - die vaak worden vervangen door ongewenste stratencircuits - doet de coureurs in de Formule 1 vaak pijn. Zo sprak onder andere Max Verstappen zijn onvrede uit over de exit van Imola - die volgens hem altijd een vaste plek op de kalender zou moeten hebben. De Grand Prix in Italië wordt vanaf volgend seizoen vervangen door een Madrileens stratencircuit.
Ook andere coureurs zoals Lewis Hamilton spraken onlangs over de onzekere toekomst van gevestigde circuits. De Brit hoopt zelf dat er geen iconische banen meer van de kalender gehaald worden, tenzij daar een waardige vervanger voor komt.
Lees het artikel op de mobiele website