Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft hard uitgehaald naar zowel Yuki Tsunoda als Daniel Ricciardo. De beide RB-coureurs strijden dit seizoen om een kans om het zitje van Sergio Pérez over te nemen bij Red Bull Racing, maar als ze op deze manier doorgaan, blijft Pérez gewoon naast Max Verstappen rijden in 2025.
Afgelopen seizoen keerde Daniel Ricciardo terug in de Red Bull-familie en maakte hij zijn opwachting bij het AlphaTauri-team, waar hij Nyck de Vries verving en teamgenoot werd van Yuki Tsunoda. Ricciardo, die eigenlijk alleen nog maar voor een topteam uit wilde komen, zag dit als een kans om uiteindelijk bij Red Bull Racing aan de slag te gaan. Dat is nog altijd de droom van de Australiër.
Terugkomen bij de Red Bull-familie, dat is de droom - mijn carrière afsluiten als Red Bull-coureur zou perfect zijn. Ik kijk nog niet naar het einde ... maar als ik daar terug zou komen, zal ik ervoor zorgen dat ik daar eindig
Mocht Ricciardo daadwerkelijk kans willen maken op dat zitje, moet hij bij Visa Cash App RB afrekenen met Yuki Tsunoda én aantonen dat hij daadwerkelijk veel beter is dan Pérez. Maar ook Tsunoda maakt nog altijd kans op het zitje van de Mexicaan, dus waren de verwachtingen hooggespannen bij het Italiaanse team.
Maar tot nu toe vallen zowel Tsunoda als Ricciardo ontzettend tegen, meent Helmut Marko. De topadviseur van Red Bull, die uiteindelijk beslist wie er in welk stoeltje komt te zitten, heeft bij Autosport.com uitgehaald naar beide RB-coureurs. In deze vorm komen zij namelijk niet in aanmerking voor het zitje van Sergio Pérez.
"Er staat veel op het spel voor ze [Tsunoda en Ricciardo, red.]. Beiden hopen misschien op een zitje bij Red Bull, en daarvoor zou de één een grote voorsprong moeten hebben op de ander. Tot nu toe ligt Ricciardo een beetje achter. Maar laten we het zo zeggen: Tsunoda's kwalificatiesnelheid is oké, maar in de race zijn ze allebei te langzaam", zo begint de Oostenrijker.
Naast het feit dat Marko zowel Ricciardo als Tsunoda te langzaam vindt, meent hij ook dat ze geen gebruik hebben gemaakt van de kansen om punten te scoren in 2024, iets wat ook zwaar meeweegt voor de keuze rondom het tweede Red Bull-zitje.
"Ik denk dat één punt in elk van de eerste twee races mogelijk was geweest. Het is erg moeilijk om punten te scoren achter de top vijf [teams] en als je de kans krijgt, kun je je geen fouten veroorloven. Je moet de beslissingen in de juiste volgorde nemen."
Lees het artikel op de mobiele website