Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt dat Max Verstappen vooraan mee gaat strijden om de overwinning in Las Vegas. Dat heeft de Oostenrijker uit de data van de tweede vrije training gehaald, nadat de sessie tweemaal werd stilgelegd. Hierdoor was het voor de kijker lastig om in te schatten wie sterk was en wie niet, maar Marko heeft de data doorgespit na de sessie.
En uit die data blijkt dat Max Verstappen een uitstekende rondetijd heeft gereden. De Nederlander kwam in VT2 niet verder dan de negende plaats, wat niet al te geweldig is, maar deed dat eigenlijk op medium banden. Op de zachte banden kon hij geen goede rondetijd rijden, omdat de FIA op dat moment de sessie stillegde wegens een loszittende putdeksel.
Hierdoor werd de tijdlijst wat door elkaar gehusseld met coureurs die wel op de zachte band hadden gereden en rijders die alleen een tijd op de mediums hadden gezet. En ook de lange runs vielen in het water door de rode vlaggen. Volgens Helmut Marko maakt dat het lastig om een goed beeld te krijgen van de krachtsverhoudingen in Las Vegas.
"Het is nu een beetje gissen", legt Helmut Marko uit bij Sky Deutschland. "Welke band is beter: de medium of de harde? Dat zou eigenlijk ook op het programma hebben gestaan. We hebben niet eens de zachte band kunnen testen, want toen kwamen we al in de eerste rode fase terecht. Dat maakt het natuurlijk extra moeilijk."
Maar als Marko naar de data kijkt, dat aangeeft dat de zachte banden een halve seconde per ronde sneller zijn dan de mediums, heeft hij zeer goed nieuws voor Max Verstappen: "Als je uitgaat van het feit dat de zachte band gemiddeld vijf tienden opleverde, dan zitten we eigenlijk vooraan."
De belangrijke vraag is dan: hoe snel is McLaren? Als Max Verstappen nog kans wil maken op de titel, moet hij zorgen dat hij voor Lando Norris en Oscar Piastri eindigt. En het liefst héél veel plekken voor de McLaren-coureurs ook. Is dat mogelijk, of is de MCL39 te snel in Las Vegas? Helmut Marko vindt dat nog te vroeg om te oordelen. "Dat was moeilijk te peilen. We moeten kijken wie het gaspedaal al helemaal heeft ingedrukt en wie hoeveel brandstof aan boord had. Piastri was namelijk zoveel langzamer dan Norris, dat maakt het moeilijk in te schatten."
Lees het artikel op de mobiele website