Red Bull-adviseur Helmut Marko is opgelucht dat Sergio Pérez in 2024 een stuk beter presteert dan in het vorige seizoen. Vooral in 2023 zakte de Mexicaan regelmatig door het ijs, in een poging om Max Verstappen bij te houden op het asfalt. Volgens Marko is dat nu verleden tijd, omdat Pérez heeft ingezien dat hij Verstappen alleen maar hoeft te volgen.
In 2023 maakte Pérez een verschrikkelijk jaar door in de Formule 1, waarbij hij negen maal niet in Q3 wist te geraken, terwijl hij de beschikking had over de beste auto van het veld. Hij eindigde op 290 punten achter Max Verstappen, waardoor het gat naar de kampioen groter was dan het aantal punten dat Pérez had gescoord in heel 2023 [285 punten]. Er waren dan ook veel twijfels over de toekomst van Checo bij het Oostenrijkse team, maar die twijfels beginnen steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen, omdat hij dit seizoen goed presteert. Helmut Marko weet wel waarom.
Tegenover Speedweek laat de Red Bull-adviseur weten dat Sergio Pérez niet meer zo wanhopig is als vorig seizoen, waardoor hij geen overhaaste beslissingen meer neemt, als het gaat om de afstelling van de auto. Dit zorgt ervoor dat hij veel consistenter is in 2024.
"Ik ben blij dat Sergio Pérez in het eerste deel van het seizoen beter presteert dan een jaar geleden. Checo gaat niet langer de race in met de ambitie om Max koste wat het kost te verslaan. Daarmee bedoel ik ook dat hij in 2023 bijna wanhopig zijn eigen weg insloeg qua set-up, als de snelheid niet goed was. Daarmee probeerde hij in de buurt van Max te komen, met een compleet andere afstelling", begint Marko.
"Pérez pakt de set-up nu ongeveer hetzelfde aan als Verstappen. Daardoor verliest hij minder tijd en is hij beduidend beter dan in 2023, vooral in de kwalificatie."
Dat Pérez tijdens de Grand Prix van China op de derde plaats eindigde, op bijna twintig seconden achterstand van Max Verstappen [in slechts vijftien rondjes], is volgens Marko helemaal geen schande. Pérez had simpelweg de pech dat de safety car ervoor zorgde dat hij achter Lando Norris en Charles Leclerc terecht kwam op de baan.
"Zonder de ongelukkige timing van de safety car-fases voor hem, zou hij waarschijnlijk tweede zijn geworden in China."
Lees het artikel op de mobiele website