Er is niemand die in de buurt kan komen van Max Verstappen in de afgelopen seizoenen in de Formule 1. De Nederlander heeft slechts hier en daar wat puntjes moeten laten aan de concurrentie, maar écht in gevaar is zijn voorsprong in het kampioenschap nooit geweest. De enige manier waarop iemand anders een race kan winnen, is als hij problemen heeft met zijn auto en dat komt niet vaak voor.
Tijdens de Grand Prix van Australië, vorige maand, moest Verstappen zijn Red Bull RB20 vroegtijdig in de pitstraat parkeren, nadat zijn remmen het begaven. Het was de eerste uitvalbeurt van de Nederlander sinds Australië 2022 en het zorgde ervoor dat Ferrari-coureur Carlos Sainz de overwinning van hem af kon snoepen. In alle andere races van 2024 stond Verstappen aan het einde op de hoogste trede op het podium, wat zijn gemiddelde eindpositie op 1.0 brengt.
Ook in de kwalificatie is Verstappen dit seizoen oppermachtig. Hij is iedere race vanaf pole position vertrokken, waardoor hij ook daar op een gemiddelde startpositie van 1.0 zet. Het laat zien hoezeer de dominantie van Verstappen is en volgens Helmut Marko is de kans groot dat het de komende tijd ook niet minder gaat worden. Daarvoor is de Limburger gewoonweg te goed.
Het slechte nieuws voor de concurrentie is dat Helmut Marko moet erkennen dat Verstappen op dit moment een maatje te groot is voor alle andere coureurs en dat hij nog niet eens zijn piek heeft bereikt. Volgens de Oostenrijker gaat de drievoudig wereldkampioen nóg beter worden dan hij nu is, al is dat lastig voor te stellen.
"Max ligt op koers voor een succesvolle titelverdediging. Hij wordt steeds beter, ook al is dat moeilijk voor te stellen na vorig seizoen. Dat zie je ook terug in de afstelling van zijn auto. Zelfs in een sprintweekend als Shanghai boeken we stap voor stap vooruitgang, in de vrije training en dan meteen in de sprintkwalificatie. Er is harmonie tussen Max en GP, oftewel zijn race-engineer Gianpiero Lambiase", laat Marko optekenen bij Speedweek.
"Max is ook niet langer ongeduldig, in plaats daarvan streeft hij twee doelen na op een kalme en geconcentreerde manier: De auto op pole zetten als dat mogelijk is, maar de belangrijkste focus ligt op de race. Deze combinatie, dit overzicht, in combinatie met uitstekend bandenmanagement, maakt hem op dit moment onverslaanbaar."
Lees het artikel op de mobiele website