Helmut Marko onthult: dit moet Red Bull doen om pole te pakken in Monaco

| door R. Willems

Max Verstappen is van mening dat Ferrari niet meer bij te halen is, tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco. De Nederlander heeft het gevoel dat de SF-24 van Charles Leclerc en Carlos Sainz op een geweldige manier aan de vrije trainingen is begonnen, waardoor ze de auto slechts nog hoeven te finetunen voor de rest van het weekend. Bij Red Bull Racing is die situatie heel anders, aangezien de RB20, voor het derde weekend op rij, niet deed wat Verstappen wilde.

Het 2024-seizoen leek een kopie van 2023 te gaan worden, waarin Max Verstappen dominant was en de concurrentie op grote achterstand gezet werd. Maar in de laatste drie raceweekenden is dat beeld compleet veranderd. De RB20 van Verstappen lijkt ineens een lastig te temmen bolide te zijn, terwijl Ferrari en McLaren juist een auto hebben die zich makkelijker aanpast aan het circuit waar dat weekend gereden wordt. Ook in Monaco is dat weer het geval.

Waar Ferrari ijzersterk begon op de straten van Monte Carlo, heeft Red Bull na de eerste twee vrije trainingen nog altijd geen geweldige afstelling weten te vinden. Max Verstappen denkt dan ook dat de pole inmiddels al buiten bereik is, maar niet iedereen binnen het team heeft de hoop al opgegeven. Volgens Helmut Marko is er nog altijd een kans, maar dan moet de RB20 wel verbeterd worden voor de kwalificatie.

Lees ook

Red Bull moet aanpassingen maken

De adviseur van Red Bull is van mening dat de RB20 helemaal niet zo ver verwijderd is van de Ferrari als Max Verstappen en Sergio Pérez denken. Wél deelt de Oostenrijker hun zorgen over de stijve afstelling van de auto, die zorgt voor het stuiteren op het asfalt. Marko denkt dat als dat probleem verholpen is, Red Bull wellicht alsnog een gooi kan doen naar de pole, al is het een 'long shot'.

"We moeten op zoek naar een set-up waarmee we de kerbs meer kunnen aanvallen", legt Marko uit. "Max zei dat de auto sprong als een kangoeroe en Pérez had dezelfde problemen. We moeten proberen de auto niet te laten springen en geen downforce te verliezen."

Gelukkig heeft Red Bull in de lange runs tijdens VT2, waarin er met meer brandstof gereden wordt, gezien dat er echt wel snelheid in de RB20 van Verstappen zit. Volgens Marko is het team hier wijzer van geworden: "We hebben veel geleerd van de lange runs, dus we weten welke kant we op moeten om te verbeteren. Maar of we dat voor de kwalificatie voor elkaar krijgen, valt nog te bezien."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen