Als het aan Max Verstappen ligt, gaan we geen bijzondere dingen meemaken tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. De Nederlander verwacht dat Ferrari ongrijpbaar is op het stratencircuit in het prinsdom en denkt dat vooral Charles Leclerc dit weekend de te kloppen man is. De RB20, waar hij zelf gebruik van maakt, zal in ieder geval niet voor de pole en overwinning mee gaan strijden.
Dat heeft Verstappen vastgesteld na de eerste vrije trainingen op het circuit in Monte Carlo. Volgens Verstappen is zijn bolide te stijf afgesteld en dat zorgt ervoor dat hij geen soepele rondes kan rijden. Vooral op een baan die zó hobbelig is als die in Monaco, is een stijve afstelling een groot probleem. En dat kan ook niet meer aangepast worden, meent Verstappen. Het ligt namelijk niet aan een verandering aan de set-up, maar aan hoe de auto is ontworpen. Dat kan uiteraard niet in één avond veranderd worden.
De Nederlander heeft dan ook de handdoek in de ring gegooid en heeft Ferrari al genoemd als grote favoriet voor de pole én de overwinning op het stratencircuit in Monaco. Van Red Bull Racing hoeft men geen wonderen te verwachten, aldus de drievoudig wereldkampioen.
"Het is hoe de auto is gemaakt en ontworpen en dit soort dingen kun je niet van de ene op de andere dag veranderen, dus daar zitten we aan vast", zegt Verstappen over de stijve afstelling van de RB20. "We zullen proberen om het een beetje beter te maken, maar ik verwacht geen wonderen."
Over het prolongeren van zijn pole, zegt de Limburger: "Ferrari liggen mijlenver voor. Daar denk ik niet eens over na voor morgen, ik wil gewoon proberen om de problemen die we hebben op te lossen, proberen om hem wat makkelijker te laten rijden en dan zien we wel waar we uitkomen."
Lees ook
Max Verstappen wijst naar Esteban Ocon in bizarre kwalificatievoorspelling voor GP Monaco
Max Verstappen is 'benaderd' door andere raceklasse en sluit overstap niet uit
Verstappen legt probleem uit
Maar wat is dan precies het probleem van het hebben van een stijve afstelling? Volgens Verstappen zorgt dit ervoor dat de auto erg 'springerig' is, als deze over een hobbel stuitert en deze sprongen zijn niet altijd van tevoren te voorspellen. Hij heeft best een fijn gevoel in de auto, maar op het moment dat hij een hobbel tegenkomt, weet hij niet of hij in de muur gaat belanden of niet en dat geeft hem weinig vertrouwen, iets wat je juist nodig hebt in Monaco.
"Eén extra sprong kan in de muur eindigen. Ik vond het eigenlijk heel leuk om te rijden, het was goed, maar gewoon heel moeilijk als de auto hier niet echt doet wat je wilt. Met de hobbels is het heel gemakkelijk om een extra sprong te hebben en dan zit je zit al in de muur."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties