Helmut Marko onthult grote veranderingen binnen Red Bull richting 2025

| door R. Willems

Voor het 2025 Formule 1-seizoen gaan er wat dingen veranderen binnen Red Bull Racing. Dat is ook nodig, want afgelopen jaar liep het niet zoals verwacht bij het Oostenrijkse team. Hoewel Max Verstappen alsnog het kampioenschap wist te winnen, waren er genoeg problemen bij Red Bull. Dat was duidelijk te zien in de strijd om het constructeurskampioenschap.

Aan het begin van het seizoen, toen de RB20 nog vele malen beter was dan de auto's van de concurrentie, speelde er al genoeg op de achtergrond bij Red Bull. Zo was er de machtsstrijd tussen Helmut Marko en Christian Horner en werd laatstgenoemde onderzocht wegens mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag. Jos Verstappen liet toen al weten dat het team uit elkaar zou vallen als Horner aan bleef en zo geschiedde uiteindelijk ook.

Horner bleef in zijn positie en meerdere belangrijke werknemers besloten op te stappen. Zo ging Adrian Newey [Chief Technical Officer] naar Aston Martin en besloot Jonathan Wheatley [Sportief Directeur] zijn biezen te pakken en aan het einde van het jaar de overstap te maken naar Sauber - wat vanaf 2026 Audi wordt.

Red Bull gaat wijzigingen doorvoeren

Volgens Helmut Marko gaan die vertrekken ervoor zorgen dat Red Bull Racing veranderingen door moet voeren. Willen ze de posities weer juist ingevuld hebben, moet er deze winter met wat mensen worden geschoven. Echter verwacht de Oostenrijker niet dat dit ervoor gaat zorgen dat Red Bull wegzakt. Hij denkt nog altijd dat het team ervoor kan zorgen dat Max Verstappen de beste auto van het veld tot zijn beschikking heeft.

"Volgend jaar gaan we weer alles geven. Er zullen enkele wijzigingen in het team plaatsvinden, omdat er enkele vertrekken zijn geweest. Maar we hebben een brede basis en ik geloof dat ons team in staat is om Max te voorzien van een auto waarmee hij weer voor het WK kan strijden. En wij weten wat we moeten doen. Deze auto heeft een breder werkraam nodig, zodat hij niet uit balans raakt bij kleine temperatuurschommelingen of kleine technische wijzigingen", zo zegt Marko in zijn column voor Speedweek.

Lees ook

Auto gaat in richting Verstappen ontwikkelt worden

De adviseur van het team weet dus waar het probleem van de RB20 lag. Die problemen moeten nu opgelost gaan worden voor de RB21 voor het eerst het circuit op rijdt in 2025. Als dat lukt, gaat het team daarna aan de slag om de nieuwe bolide in de richting van Max Verstappen te ontwikkelen. Dit zodat Red Bull ervoor kan zorgen dat ze de Nederlander zo lang mogelijk een competitieve auto kunnen geven!

"Dat is precies waar onze engineers aan werken. Want 40 punten downforce is goed, maar vier tienden op de stopwatch is wat mij en de coureur ook interesseert. Het rijgedrag moet voor de bestuurder voorspelbaar zijn, zodat hij het nodige vertrouwen kan opbouwen."

"En aangezien we Max hebben, de snelste en beste coureur in het veld, ligt het voor de hand dat we bij het ontwikkelen van de rijeigenschappen van de auto rekening houden met zijn voorkeuren. Ik ben er zeker van dat zolang we hem een ​​competitieve auto geven, hij bij Red Bull Racing zal blijven", aldus Marko.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen