Helmut Marko weet wat er moet veranderen bij Red Bull: 'Als dat lukt, dan...'

| door R. Willems

Afgelopen seizoen heeft Max Verstappen voor de vierde keer op rij het kampioenschap voor coureurs gewonnen, maar dit keer was het een stuk lastiger dan in 2022 of 2023. De Nederlander moest in Brazilië toveren en vanaf de zeventiende plaats naar de overwinning snellen, om zo het kampioenschap veilig te stellen.

Op pure snelheid kwam de RB20 van Max Verstappen vanaf de zesde race van het seizoen al tekort, toen McLaren een grote update meenam naar Miami en Red Bull Racing juist stappen achterwaarts zette met hun 'verbeteringen' aan de auto. Dit zorgde ervoor dat de Nederlander het grootste deel van het jaar met een mindere auto moest rijden dan zijn titelrivaal, maar uiteindelijk wist hij door de 'Max-factor' naar de overwinning te rijden.

En voor Red Bull-adviseur Helmut Marko gaat het volgend jaar niet veel makkelijker worden dan het dit jaar geweest is. De Oostenrijker verwacht namelijk dat de teams in 2025 nog dichter bij elkaar zullen zitten, omdat dit het laatste jaar is van de huidige reglementen en de meeste renstallen geen grote updates meer naar het circuit zullen brengen. Marko denkt dat vooral de Pirelli-banden de doorslag gaan geven in de titelstrijd.

"De reglementen zijn in hun laatste jaar voor komend seizoen en er zullen dus nauwelijks updates zijn. De auto's uit dit tijdperk hebben echter hun valkuilen, vooral het werkende venster van de banden, dat voor veel teams altijd problemen veroorzaakt. Soms zorgen kleine temperatuurschommelingen ervoor dat je volledig uitvalt. Als je naar de afgelopen zes maanden kijkt, waren Ferrari en McLaren duidelijk de sterkste teams", aldus Marko tegenover Kleine Zeitung.

Lees ook

Red Bull moet aanpassingen maken

Echter ziet de Oostenrijker ook kansen. De RB20 was dit jaar niet makkelijk te besturen en dat zorgde ervoor dat Verstappen het lastig had in het kampioenschap. Als Red Bull ervoor weet te zorgen dat de RB21 wél een breder werkraam heeft, dan zal Max met zijn 'Max-factor' de rest doen.

"We moeten dus een auto vinden die een breed werkraam heeft en niet zo grillig reageert op de kleinste veranderingen. Als dat lukt, dan doen ​​we dankzij de Max-factor automatisch weer mee voor het WK."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen