De titelstrijd heeft na de dubbele diskwalificatie van McLaren een kookpunt bereikt. Met nog twee raceweekenden te gaan staat Max Verstappen slechts 24 punten achter koploper Lando Norris en alles lijkt nog mogelijk. Komend weekend rijdt de Formule 1 in Qatar en het Franse Canal+ heeft daar al een fraaie teaser voor uitgebracht.
Norris leek afgelopen zondag de schade beperkt te hebben gehouden met een tweede plek in Las Vegas achter Verstappen. De Brit stond daardoor nog 42 punten voor op de Nederlander en 30 op zijn teamgenoot Oscar Piastri.
Maar nadat de FIA de auto van McLaren onderzocht, werd duidelijk er sprake was van illegale plankslijtage en dat beide bolide's afgekeurd moesten worden. Hierdoor is Verstappen 25 punten ingelopen op beide McLaren-coureurs en is het gat nog te overbruggen voor de Nederlander in de laatste twee raceweekenden.
De dubbele diskwalificatie heeft voor een ongekende hype gezorgd binnen de wereld van de Formule 1. Verstappen lijkt nu een serieuze kans te maken op de wereldtitel, terwijl hij na de Grand Prix van Zandvoort nog 104 punten achter Piastri stond.
De Australiër staat inmiddels op 366 punten, net zoveel als Verstappen. De Nederlander heeft het gigantische gat dus compleet dicht weten te rijden en daar speelt de Franse zender Canal+ erg mooi op in. In een teaser voor de GP van Qatar wordt de jacht van Verstappen geweldig uitgebeeld.
Bekijk de teaser van Canal+ hieronder (tekst gaat verder onder de video):
Verstappen heeft ook nog een grote meevaller voor het weekend in Qatar, want McLaren is momenteel aan het worstelen met de rijhoogte van de auto. Een nieuwe diskwalificatie zou moordend zijn voor het Britse raceteam en dus mag de auto absoluut niet te hoog staan. Dat zou betekenen dat er een rijhoogte gehanteerd moet worden die grote gevolgen heeft voor de downforce en daarmee de prestaties van de auto. Dit werd na de race in Vegas opgemerkt door Jeroen Bleekemolen.
"In Brazilië hadden ze waarschijnlijk skid blocks die uitzetten zodra ze warm werden", zegt Bleekemolen over McLaren. "Daardoor werd de plank extra beschermd tegen slijtage. Dat mocht vanaf deze race [Las Vegas] niet meer. Verstappen gebruikt ook skid blocks, maar andere teams kiezen materiaal dat veel minder uitzet. McLaren werkte met materiaal dat veel meer uitzet. Dat zit echt in een grijs gebied."
Dat voordeel is nu verdwenen, meent de Nederlander. "Nu moesten ze ineens gaan rekenen en gokken hoeveel ze moesten compenseren in rijhoogte. Hoeveel moeten we omhoog? Je wilt natuurlijk zo weinig mogelijk verhogen, maar daar zijn ze de fout ingegaan."
Lees het artikel op de mobiele website