Max Verstappen heeft in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com laten weten dat hij de huidige generatie auto's absoluut niet gaat missen. Het ground effect-tijdperk zorgt er namelijk voor dat de auto's enorm dicht bij de grond moeten liggen om genoeg neerwaartse druk te hebben. Daarnaast zijn de auto's ook enorm stijf afgesteld en dus ervaren meerdere coureurs fysiek ongemak tijdens het rijden.
Zo ook Verstappen, die aangeeft dat het "totaal niet comfortabel" is geweest om in de huidige auto's te rijden sinds 2022. Ook stelt de Nederlander dat hij na een race veel last heeft van zijn rug en voeten.
"Het is totaal niet comfortabel geweest al die jaren. Mijn hele rug valt soms bijna uit elkaar en mijn voeten doen altijd pijn. Fysiek is het niet het fijnste geweest. Als je scans laat maken, dan zien die er gewoon niet goed uit. Kijk, als je het vergelijkt met motorcross, dan mogen wij niet klagen. Maar als je weet hoe het was – of hoe het kan zijn – dan kies ik liever voor wat we in 2015 en 2016 hadden."
Lees ook
Formule 1-kampioen schrikt zich kapot en luidt noodklok
Dit is het doemscenario voor Max Verstappen in Qatar
McLaren krijgt opdracht om coureur slecht nieuws te brengen na GP Las Vegas
FIA heeft goed nieuws voor Verstappen
Gevraagd naar de woorden van Verstappen geeft FIA-topman Nikolas Tombazis aan dat de autosportbond het grote ongemak van de coureurs heeft onderschat toen de 2022-regels werden opgesteld.
"Ik denk dat je refereert aan het feit dat deze auto's erg laag en stijf moeten worden gebruikt. In algemene zin hadden we dit niet verwacht met de huidige generatie auto's", zegt Tombazis bij Motorsport.com, die vervolgens laat weten dat de problemen van deze generatie auto's aankomend jaar niet meer zullen voorkomen.
"Met de aerodynamica van volgend jaar is het nog steeds beter om de auto lager bij de grond te gebruiken in plaats van hoger, maar niet meer in dezelfde mate als nu. De verhouding tussen aerodynamica en rijhoogte zal iets anders zijn, waardoor de optimale rijhoogte iets hoger is dan nu. Bovendien denken we dat teams de auto's minder stijf zullen gebruiken om genoeg mechanische grip te hebben."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties