McLaren-coureur Lando Norris heeft voor het eerst écht gereageerd op zijn diskwalificatie tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Na de race in Vegas kwam het Britse team al met een korte verklaring, waarin een statement van Norris te vinden was, maar daarin stonden alleen generieke teksten vanuit de elfvoudig Grand Prix-winnaar.
Tijdens het Grand Prix-weekend in Qatar, waar aankomend weekend de een-na-laatste race van het 2025 F1-seizoen op de planning staat, kijkt Norris wat uitgebreider terug op zijn pijnlijke DSQ. Hierdoor verloor hij achttien punten en moest hij toezien hoe Max Verstappen weer binnen één uitvalbeurt is gekomen. Als Norris in Qatar slecht voor de dag komt, en nóg meer pech kent dan hij tot nu toe heeft gehad, kan hij zijn eerste titel op zijn buik schrijven en gaat Verstappen er alsnog vandoor met het kampioenschap.
Dat zal dan deels te danken zijn aan de diskwalificatie in Las Vegas, waar de Brit nu op reageert. Norris doet daar een schokkende onthulling over, waarbij hij aangeeft dat hij van tevoren al vreesde voor een uitsluiting van de race.
"Er was al een kleine verwachting [op een diskwalificatie], dus het was niet alsof het een complete schok was of uit het niets kwam”, zei Norris op de mediadag in Qatar. "Dus ik denk dat we redelijk goed voorbereid waren op wat het resultaat zou kunnen zijn. Maar ik voelde me prima toen ik het circuit verliet. We hebben onze debriefing gedaan, we hebben gesproken over wat goed was en wat niet goed was. Dingen die hier beter moeten worden.
“Natuurlijk doet het pijn. Iedereen steekt elk weekend veel energie in het werk en al die inspanningen leken ineens voor niets te zijn geweest. We hebben allemaal hetzelfde gevoel: de monteurs, de ingenieurs, ikzelf. Iedereen bij McLaren voelt zich teleurgesteld, maar ik vond het eigenlijk vrij gemakkelijk om verder te gaan, een paar dagen vrij te nemen en naar dit weekend toe te werken.”
Volgens de McLaren-coureur is het overigens geen kwestie van het te laag afstellen van de MCL39, om prestaties te winnen. Het Britse team had helemaal niet te veel risico genomen, het stuiteren tijdens de race zorgde gewoon voor een vervelende situatie. En het liften en coasten kon daar ook niks meer aan doen...
"Het is niet zo simpel als gewoon meer gas afnemen en dat het dan beter plots beter wordt. Vooral omdat het porpoising het probleem was. Het was niet omdat we de auto te laag hadden afgesteld. Soms krijg je ook juist meer porpoising als je meer lift [gas terugneemt], en dat heeft juist een slechter effect."
Lees het artikel op de mobiele website