F1 Nieuws

McLaren-baas gooit dossier over diskwalificatie Norris open: Dit is wat er écht gebeurde in Las Vegas

McLaren-coureur Oscar Piastri in Las Vegas
BSR Agency
F1 Nieuws

McLaren-baas gooit dossier over diskwalificatie Norris open: Dit is wat er écht gebeurde in Las Vegas

McLaren-coureur Oscar Piastri in Las Vegas
BSR Agency

McLaren heeft onderzoek gedaan naar de diskwalificatie van Lando Norris en Oscar Piastri, tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Op het stratencircuit moesten beide McLaren-coureurs hun punten inleveren, nadat de FIA had geconstateerd dat de skid blocks op de bodemplanken te ver waren versleten.

Zowel Norris als Piastri kwamen hierdoor niet door de technische keuring met hun auto's en zagen kostbare punten door het putje spoelen. Vooral voor Norris was dit resultaat ontzettend pijnlijk, aangezien hij in Qatar met gemak het kampioenschap op zijn naam had kunnen zetten. Om dit weekend alsnog de titel te winnen móét de Brit voor Max Verstappen en Piastri eindigen - anders wordt de titel pas beslist in Abu Dhabi.

Maar hoe kan het dat McLaren zo in de fout is gegaan in Las Vegas? Het team uit Woking hoefde eigenlijk alleen maar vooraan mee te doen, om Norris in Qatar een kans te geven om zijn eerste titel binnen te slepen. Waardoor werd er zo'n groot risico genomen met het te laag afstellen van de auto? In een Q&A op de website van McLaren heeft teambaas Andrea Stella daar antwoord op gegeven.

"De specifieke oorzaak die tot deze situatie leidde, was het onverwacht optreden van uitgebreide porpoising, waardoor de auto grote verticale schommelingen maakte", zo legt de Italiaan uit, nadat McLaren onderzoek heeft gedaan naar de dubbele diskwalificatie.

"Het niveau van porpoising werd verergerd door de omstandigheden waarin de auto tijdens de race reed, en dit was niet te voorzien op basis van wat we tijdens de training hadden gezien en op basis van de voorspellingen van het prestatievenster van de auto tijdens de race."

'McLaren nam NIET te veel risico'

Stella is dan ook van mening dat McLaren alles goed heeft gedaan - en niet te veel risico heeft genomen - maar dat het porpoising uiteindelijk ervoor heeft gezorgd dat de bodemplaat te veel de grond raakte en de skid blocks daardoor te ver af zijn geschaafd.

"Op basis van de gegevens die we tijdens de training hadden verzameld, zijn we van mening dat we geen buitensporige risico's hebben genomen wat betreft de rijhoogte. Bovendien hebben we voor de kwalificatie en de race een veiligheidsmarge toegevoegd ten opzichte van de training wat betreft de bodemvrijheid."

"Deze veiligheidsmarge werd echter tenietgedaan door het onverwacht optreden van grote verticale oscillaties, waardoor de auto de grond raakte. Het porpoising-effect dat de auto tijdens de race ontwikkelde, was ook moeilijk te verminderen, omdat zelfs een snelheidsvermindering – een actie die in theorie de bodemvrijheid zou moeten vergroten – alleen op sommige delen van het circuit effectief was, maar op andere delen juist contraproductief werkte", aldus de McLaren-teambaas.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties