Lewis Hamilton aangepakt door zijn race-engineer: 'Wat ben je aan het doen?!'

| door R. Willems

De Grand Prix van Singapore was wederom een raceweekend vol teleurstellingen voor Ferrari. Het Italiaanse team begon de vrije trainingen nog vrij positief, zoals wel vaker het geval is, waarna Charles Leclerc en Lewis Hamilton langzaamaan wegvielen en in de kwalificatie flink tekort kwamen om mee te doen om poleposition.

Hierdoor moest Hamilton het doen met een zesde startplek, terwijl Leclerc als zevende van start ging. Een pijnlijke zaterdag voor het Italiaanse team, dat normaliter zo sterk voor de dag komt op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Echter werd het weekend op zondag alleen maar erger.

Het tempo van Leclerc en Hamilton viel ontzettend tegen, aangezien de voorste Ferrari op 45 seconden achterstand werd gezet door George Russell, die uiteindelijk met de overwinning naar huis ging - gevolgd door Max Verstappen, Lando Norris en Oscar Piastri. De snelste Ferrari van de race was Charles Leclerc, maar dat was pas in de laatste paar rondes het geval. Daarvoor moest Leclerc het onderspit delven tegenover teamgenoot Lewis Hamilton.

Lees ook

Hamilton zakt weg

De Brit had laat in de race een pitstop gemaakt en op zachte banden was Hamilton ontzettend snel. Hij was voorbij gegaan aan Leclerc en zat Kimi Antonelli op de hielen. Echter hield dit al snel op toen de Ferrari SF-25 van Hamilton remproblemen kreeg. De zevenvoudig wereldkampioen raakte in een paar rondes tientallen seconden kwijt, waardoor hij nogal paniekerig over de radio richting zijn race-engineer riep dat hij problemen had.

"De remmen zijn niet goed, maar ik moet nu pushen", begint Hamilton tegen engineer Ricardo Adami. "Ik begin mijn remmen kwijt te raken...". De Brit krijgt als advies om eerder zijn gas los te laten, maar dit heeft geen nut: "Dat doe ik al, heel erg zelfs! Mijn rem is weg. Linksvoor", zegt Hamilton.

Daarna krijgt Hamilton te horen dat als hij zijn remmen afkoelt, hij ze terug zou moeten krijgen en de laatste ronde zonder problemen uit zou kunnen rijden. "Koel de remmen, dan komen ze terug. Ze koelen nu al af. Laat Charles voorbij."

Race-engineer snapt Hamilton niet

Nadat Hamilton Leclerc voorbij heeft gelaten, heeft hij een gat van 45 seconden naar Fernando Alonso. Hierdoor kan hij zijn auto uit laten rollen, zodat zijn remmen wat af kunnen koelen. Echter ging Hamilton hierin wel heel erg ver, waarbij hij de meeste bochten gewoon afsneed en niet meer remde. Toen de engineer van de Brit naar de on-board van Lewis keek, wist hij niet wat hij zag.

"Wat ben je aan het doen?!", vraagt Adami aan Hamilton. "Snij de bochten niet af!", krijgt de Ferrari-coureur daarna te horen. Hamilton reageert dat hij niet anders kan, omdat hij geen remmen meer heeft. "Dat probeer ik ook niet, laat mij maar even."

Hamilton stopte echter niet en bleef bochten afsnijden, waardoor hij uiteindelijk een vijf seconden straf kreeg en terug werd gezet naar P8. Dit kreeg hij na de finish al direct te horen van zijn engineer.

"Hoeveel posities ben ik kwijtgeraakt?", vraagt Lewis aan Adami. "Je bent P9 geworden [P8, red.], omdat we een vijf seconden tijdstraf hebben gekregen."

Dat de stewards hem een tijdstraf hebben gegeven is voor Hamilton onbegrijpelijk: "Ik kon de auto niet stoppen, man, mijn remmen werken niet. Het pedaal lag helemaal op de grond. Er is toch zeker geen straf als het overmacht is? Dat is een van de eerste keren... de eerste keer dat ik remstoringen heb gehad. Dat is zeker moeilijk. Jammer dat ik de punten kwijt ben, maar ik heb mijn best gedaan", aldus de zevenvoudig wereldkampioen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen