De Grand Prix van Miami bewees maar weer dat de problemen van Mercedes zelfs met een upgradepakket niet zijn opgelost. Het Duitse raceteam kwam op de zondag niet verder dan een zesde plaats voor Lewis Hamilton en een achtste plaats voor George Russell. In de Sprint werd de top tien niet eens bereikt.
Ondertussen heeft Red Bull Racing een voorsprong van 175 punten opgebouwd in het constructeurskampioenschap, ten opzichte van Mercedes. David Coulthard, voormalig Red Bull-coureur, analyseert de huidige status van de zilveren pijlen en beweert dat iedereen in de paddock baalt van het feit dat Mercedes niet meer vooraan mee kan strijden. Dit omdat iedereen wil zien dat Hamilton en Russell aan de kop van het veld meedoen.
"Het is duidelijk een teleurstellende situatie voor ons allemaal", begint de Schot tegenover Channel 4. "We willen Lewis en George maar al te graag mee zien doen met de top. Twee uitstekende coureurs, waarvan eentje een zevenvoudig wereldkampioen is. Maar, laten we niet vergeten dat het huidige tijdperk in de Formule 1 een van de meest competitieve ooit is", relativeert de oud-coureur.
"In Shanghai was de spreiding van pole tot de laatste plek slechts anderhalf procent, dacht ik. Het verschil tussen Usain Bolt die de 100 meter won en de man op de achtste plaats was twee procent. En dat in een race over 100 meter. Het is dus goed om de huidige situatie in perspectief te plaatsen, het gaat hier ten slotte over de kleinste marges", verdedigt Coulthard verder. "Maar, het zijn moeilijke tijden."
In de Mercedesfabriek zitten ze al jaren met de handen in het haar; hoe is het mogelijk dat de aansluiting met de top maar niet gevonden wordt. Eerst de porpoising-problemen, daarna het gebrek aan downforce en nu is er al helemaal geen duidelijke kwaal meer aan te wijzen.
Het komt gewoon neer op algehele malaise. Mercedes-teambaas Toto Wolff gelooft zelfs dat meesterontwerper Adrian Newey de W15 niet aan de praat zou krijgen. "Het zou hem ontzettend veel moeite gaan kosten", aldus de Oostenrijkse baas van de Duitse renstal.
Lees het artikel op de mobiele website