Lewis Hamilton heeft de FIA al voor de race in Qatar verteld dat de verplichte tweestopper voor een behoorlijk saaie race zou kunnen zorgen. De voorspelling van de Brit kwam inderdaad uit, want mede dankzij de safety car in ronde zeven viel er achter Fernando Alonso weinig te beleven.
Nico Hülkenberg kwam in de zevende ronde in aanraking met Pierre Gasly en kon daardoor zijn weg niet voltooien. Er moest een safety car aan te pas komen om de Sauber weg te halen en op dat moment dook iedereen de pitstraat in.
Daardoor werd de strategie voor iedereen hetzelfde, want omdat er maar 25 ronden op één set banden gereden mocht worden, kwam de eerstvolgende stop in de 32e ronde, om zo de race uit te kunnen rijden naar de 57e ronde.
Vooraan was het erg spannend door de misser van McLaren, maar achter de eerste vijf coureurs was het erg saai. Alonso was op het rechte stuk niet te passeren en zorgde daardoor voor een gigantische DRS-trein, wat voor een saaie race zorgde volgens Hamilton, zo zegt hij tegenover onder andere Motorsport Week.
"Ik had een goede eerste ronde, maar daarna was het behoorlijk saai. Ik weet zeker dat er hier ook andere slechte races zijn geweest. Maar dit was zeker een van de slechtste Grands Prix in dat opzicht, omdat iedereen op hetzelfde moment stopte. Er is geen flexibiliteit en bovendien kun je niet inhalen."
"Ik denk dat het voor iedereen hetzelfde was, weet je, het is gewoon een circuit."
Hamilton bracht de problemen voorafgaand aan de race onder de aandacht van de FIA en verklaarde dat de problemen te voorzien waren en hadden moeten worden aangepakt. Hij zei:
"Ik bedoel, ik denk dat ik kritisch ben, want als je bijvoorbeeld kijkt naar de briefing voor coureurs, stelde ik hen de vraag: 'Waarom was er vorig jaar geen inhalen? Waarom hebben jullie bijvoorbeeld de DRS niet vergroot?' En zij zeiden: 'Oh, hmm, daar hadden we niet aan gedacht.' En ik zei: 'Wat zijn jullie aan het doen?'"
"En de pitstraat duurt 26 seconden. Als je naar het einde van de pitstraat gaat, is er een lange ruimte die gewoon niet nodig is in een pitstraat, dus dat kun je eerder doen. De start begint super vroeg, dus dat kun je inkorten."
Lees het artikel op de mobiele website