Max Verstappen en George Russell komen samen en maken statement richting Formule 1

| door R. Willems

Max Verstappen en George Russell zouden weleens teamgenoten van elkaar kunnen worden in 2025. Dat is het verhaal wat de laatste dagen rondspeelt in de Formule 1. Jos Verstappen en Christian Horner hebben een confrontatie gehad tijdens de Grand Prix van Bahrein en sindsdien zijn er veel geruchten over de toekomst van Max naar buiten gekomen, waarbij Mercedes een mogelijke bestemming is voor de drievoudig wereldkampioen.

Mocht dat inderdaad gaan gebeuren, wordt hij teamgenoot van George Russell. Fans en kenners verwachten dat dat een verhitte strijd gaat worden, aangezien zowel Verstappen als Russell bekend staan om hun agressieve rijstijl, maar over één onderwerp zijn beide heren het in ieder geval al eens samen: de huidige Formule 1-auto's liggen te laag aan de grond.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Bahrein hadden alle teams last van de hobbels op het circuit in de woestijn en normaliter was dat nooit zo'n probleem, maar met de huidige reglementen werken de auto's op hun best als ze zo laag mogelijk aan de grond zitten. Dat betekent dat de coureurs iedere hobbel hard voelen, vooral in hun rug.

Volgens zowel Max Verstappen als George Russell is dat niet lang vol te houden als coureurs en moet de Formule 1 kijken naar een oplossing voor de toekomst. Beide heren lieten in Saoedi-Arabië weten dat zij op dezelfde manier naar dit probleem kijken.

"Alle coureurs hebben met de F1 gesproken omdat het een beetje onhoudbaar is om de auto's zo te laten rijden. Je krijgt de meeste prestaties als je de auto zo dicht mogelijk bij de grond en zo stijf mogelijk laat rijden, zodat je het gevoel hebt dat je tanden eruit klapperen op het rechte stuk", zo begint Russell bij de BBC.

Maar omdat de auto's naar het asfalt gezogen worden door de hoge snelheid die ze behalen op de rechte stukken, zorgt dat voor grote problemen bij de coureurs: "De lengte van een AA-batterij is de afstand die we van de grond af hebben aan het begin (van het rechte stuk) en aan het einde is het de grootte van een kikkererwt. Dus elke kleine hobbel gaat door je hele lichaam en we hopen dat ze voor de volgende generatie auto's een betere oplossing vinden", aldus de Mercedes-coureur.

Lees ook

Verstappen deelt mening Russell

Ook Max Verstappen is van mening dat het zo niet langer door kan gaan. Hij hoopt dat de FIA en de Formule 1 ervoor kunnen zorgen dat de 2026-auto's beter zullen zijn voor de coureurs, maar hij heeft daar niet al te veel hoop in.

"Aan het einde van het rechte stuk met volle belading is de impact te groot met de lage rijhoogtes. Het grootste probleem is het comfort en onze ruggengraat door compressie over de hobbels. De Formule 1 moet dit herzien voor de 2026-reglementen geïntroduceerd worden, maar we rijden dan nog steeds erg laag en ik denk niet dat het dan anders zal zijn", aldus Max.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen