Max Verstappen heeft een enorm nadeel voor de kwalificatie in Oostenrijk

| door R. Willems

Max Verstappen heeft een groot nadeel tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op vrijdag heeft de Nederlander al veel zachte banden gebruikt, omdat hij de balans in zijn Red Bull Racing RB22 wilde controleren door snelle rondes te rijden. Dit nadat het Oostenrijkse team een grote update had meegenomen naar Spielberg.

Op de Red Bull Ring heeft het team van Verstappen een groot updatepakket geïntroduceerd, waardoor de Limburger in moest kunnen lopen op zijn concurrentie - en mogelijk zelfs naar de voorkant van het veld zou schieten. Maar op de vrijdag kwam er nog weinig uit wat betreft die stap vanuit Red Bull. De RB22 was namelijk lastig te besturen en kwam qua snelheid ook nog altijd flink tekort ten opzichte van de kop van het veld - aangezien de Mercedes W17 een halve seconde sneller was dan de Red Bull-bolide.

Voor Red Bull is het zéér belangrijk dat deze update wél werkt, omdat het anders mogelijk einde verhaal is tussen Verstappen en het team uit Milton Keynes. Het management van de Nederlander heeft Red Bull namelijk de laatste waarschuwing gegeven, wat betekent dat ze alles op alles zullen zetten om Max te behouden. En daarvoor werd er op vrijdag alles uit de kast getrokken.

Max Verstappen heeft veel rondjes gereden, waarvan een hoop op de zachte banden. Hiermee heeft hij namelijk de meeste grip en kan hij het maximale uit zijn pakket halen - zodat ook sneller het prestatievenster van de RB22 gevonden zou worden. Maar dit heeft nu een groot nadeel opgeleverd richting de kwalificatie in Spielberg.

Lees ook

Geen zachte banden over

Verstappen heeft op vrijdag al een hoop zachte banden gebruikt, waarna hij in de derde vrije training wéér twee nieuwe sets van de zachte banden onder zijn bolide stak. Daarmee wist hij de zesde tijd te rijden, maar richting de kwalificatie is dit slecht nieuws voor de viervoudig F1-wereldkampioen.

Max heeft namelijk nog maar drie nieuwe sets van de zachte banden over. Gezien er ook drie kwalificatiesessies zijn, betekent dit dat Verstappen voor iedere sessie slechts één nieuwe bandenset over heeft. Mogelijk moet de Nederlander Q1 en Q2 doorkomen met slechts één nieuwe set, waardoor hij in Q3 twee nieuwe sets overheeft. Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is echter nog maar de vraag, aangezien de Mercedessen, McLarens en Ferrari's sneller lijken...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen