Aston Martin-coureur Fernando Alonso vertrouwt er helemaal niks van. De Spanjaard moet toezien hoe zijn team het nieuwe F1-tijdperk op compleet de verkeerde manier is gestart. De renstal van Lawrence Stroll moest de wintertest in Barcelona bijna volledig aan zich voorbij laten gaan, waarna ook de test in Bahrein een grote teleurstelling werd.
Door de trillingen, veroorzaakt door de Aston Martin-versnellingsbak, sloeg de accu van Honda op hol en ging deze kapot. Hierdoor konden Alonso en Lance Stroll amper rondjes rijden, waarna ze in de eerste races van het seizoen telkens vroegtijdig het strijdtoneel moesten verlaten, omdat de auto's het geen hele race volhielden. En op dit moment is de situatie niet veel beter bij Aston Martin.
Het zorgt voor veel irritaties bij Alonso, die onlangs hard uithaalde naar Adrian Newey - de teambaas van het team uit Silverstone en legendarische F1-ontwerper. En ook heeft de tweevoudig F1-wereldkampioen nu zijn twijfels geplaatst bij de prestaties van de concurrenten. Vooral het feit dat zij allemaal zoveel updates naar het circuit kunnen brengen is volgens de Spanjaard opvallend.
In Oostenrijk heeft onder andere Red Bull Racing wéér een grote update meegenomen, nadat ze dit in Miami ook al deden. Daarbij heeft het team van Max Verstappen in Japan en Canada ook nog eens wat nieuwe onderdelen meegenomen, wat bij Aston Martin compleet onmogelijk is.
Alonso en Stroll hebben amper nieuwe onderdelen gekregen dit seizoen, omdat men binnen het Britse team meldt dat er geen geld is. Dat andere teams dit wél kunnen, maakt Alonso nieuwsgierig. Waar halen zij dat geld vandaan? Alonso hint daarbij op een geldmachine die stiekem verstopt is in de fabrieken bij de concurrenten van Aston Martin. Hiermee laat hij weten dat hij de zaakjes niet vertrouwt.
"Ik was het er niet mee eens, maar blijkbaar is er geen geld voor upgrades, onbeperkte upgrades, zoals de andere teams dat doen", zo zei Alonso in Oostenrijk. "Het is verrassend om elke race op vrijdag de FIA-pagina [met updates, red.] te zien. Misschien hebben ze de geldmachine wel op de min één-verdieping in de fabriek staan."
Lees ook
Red Bull-topman onthult grote betrouwbaarheidsproblemen voor Max Verstappen in Oostenrijk
Isack Hadjar maakt zich zorgen: 'Ik snap niet waarom de auto zich zo gedraagt'
Aston Martin brengt geen updates
Het feit dat de andere teams wél updates meenemen - en Aston Martin niet - zorgt bij Alonso voor frustraties. Maar hij heeft zijn team hierover niet het vuur aan de schenen gelegd. Hij weet namelijk dat het qua budgetplafond allemaal lastig is om verbeteringen door te voeren aan de auto's.
"Nee, ik heb er geen vraagtekens bij gezet, want we weten natuurlijk niet precies wat de beperkingen van het kostenplafond zijn, hoeveel er aan de auto gaat veranderen en hoeveel tijd er nodig was om de problemen te begrijpen. Het is niet zo dat je met sommige upgrades gewoon kunt proberen en fouten maken, dus ik denk dat we de eerste drie of vier races hebben gebruikt om onze zwakke punten en beperkingen echt te begrijpen, om te beginnen met het testen van oplossingen in de windtunnel, en om ook te kijken welke oplossingen de andere auto’s toepassen en welke daarvan werken", aldus de Spanjaard.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties