Max Verstappen kan door bijzondere actie de winst op zijn naam schrijven in 2025

| door C. de Groot

Max Verstappen kan in 2025 hoe dan ook een kampioen worden, want de coureur is genomineerd voor de Actie van het Jaar-award door de FIA. De actie van de Nederlander aan het begin van de race in Imola heeft een zeer goede kans om te winnen.

Verstappen verraste vriend en vijand toen hij op fabuleuze wijze langs Oscar Piastri kwam op het circuit van Imola. De Nederlander ging in de eerste bochtencombinatie via de buitenkant langs de Australiër, maar doordat de Nederlander het perfecte rempunt had gevonden, kon de McLaren-coureur niet anders dan zijn meerdere erkennen in de Red Bull-rijder.

De FIA is die geweldige actie niet vergeten, want Verstappen is een van de drie coureurs die met de award naar huis kan gaan. Ook Lando Norris en Oliver Bearman zijn genomineerd.

Norris kan de prijs winnen nadat hij Piastri goed achter zich wist te houden tijdens hun gevecht in Oostenrijk en Bearman heeft zijn nominatie te danken aan zijn inhaalactie op Verstappen in Mexico.

Lees ook

Heldere antwoorden

De reacties onder het bericht van de FIA zijn duidelijk: Verstappen moet er met de prijs vandoor en het lijkt er dan ook op dat de Nederlander de meeste stemmen zal ontvangen.

Hieronder een aantal reacties die onderbouwen waarom Verstappen de award moet winnen (tekst gaat verder onder de berichten):

Titelstrijd

Met nog twee raceweekenden te gaan zal Verstappen dus waarschijnlijk al zijn eerste kampioenschap te pakken hebben. De Nederlander zal in Qatar en Abu Dhabi proberen om zijn ultieme doel te bereiken door nog minstens 24 punten in te lopen op Norris en daarmee zijn vijfde wereldtitel op rij te winnen.

Verstappen heeft het voordeel in ieder geval aan zijn kant, want McLaren worstelt momenteel met het afstellen van de rijhoogte van de auto. De auto lag namelijk te laag in Las Vegas, wat voor illegale plankslijtage zorgde.

In Qatar moet de auto van Norris en Piastri mogelijk een tikkeltje hoger staan en dat kan grote gevolgen met zich meebrengen. Op die manier heeft de MCL39 namelijk minder downforce en daarmee langzamere rondetijden. Ook heeft het team maar één uur om te trainen en dus zal er haastig besloten moeten worden.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen