Max Verstappen hoopt vurig dat Red Bull Racing het in Oostenrijk voor elkaar krijgt om de auto in één vrije training zó af te stellen dat hij direct vertrouwen in de RB20 heeft. In de afgelopen vier raceweekenden kreeg het team uit Milton Keynes het telkens niet voor elkaar om met de juiste set-up naar het circuit te komen, waardoor ze het hele weekend problemen kende. Dat moet in Spielberg anders.
Niet alleen omdat de concurrentie dichterbij is gekomen, wat wel het geval is, maar ook omdat dit weekend een Sprint op de planning staat. Dat betekent dat ieder team slechts één vrije training heeft om de auto goed af te stellen, waarna de auto's in parc fermé gaan en er geen aanpassingen meer gedaan mogen worden. Dit mag pas weer ná de Sprint, maar dan is er al één sessie weggegooid, waar stiekem toch wat puntjes te verzamelen zijn.
Verstappen hoopt dan ook dat Red Bull het lukt om de RB20 direct klaar te stomen voor de Red Bull Ring, waarbij hij ook geen problemen met de motor meer wenst, zoals hij dat in Canada had. Daar is hij inmiddels ook wel klaar mee, omdat de hele situatie rondom zijn motor - waar hij een gridstraf door gaat krijgen - hem niet lekker zit.
"We hadden vorige week een normaal weekend, maar daar waren we gewoon te langzaam. Je probeert constant aanpassingen te doen en gelukkig voelde het in de kwalificatie wat beter aan, maar ik was al lang blij met de normale verloop van het weekend. Daarvoor hadden we een aantal rommelige weekenden en dat kunnen we ons niet meer veroorloven. Ik hoop op een vergelijkbaar weekend als in Barcelona, alleen met meer snelheid", begint Verstappen in Oostenrijk.
"In Canada leek de motor niet in geweldige staat te verkeren, vanwege gewoon de algehele situatie. Ik wacht af wat er uit het onderzoek zal komen." Inmiddels lijkt het zo goed als zeker dat de motor van Verstappen, welke in VT2 voor de GP van Canada een klap kreeg van een kapotte MGU-K, definitief niet meer te gebruiken is.
Naast het feit dat Red Bull de auto goed af moet stellen op de Red Bull Ring wegens de Sprint, is het ook van belang voor in de grote race van zondag. Vorig jaar kregen veel coureurs daar een tijdstraf kregen voor het overschrijden van de track limits. Als de RB20 niet de juiste set-up heeft, waarschuwt Verstappen dat een tripje buiten de baan zo is gemaakt. De FIA heeft daar dit jaar wat op proberen te vinden, maar het is nog maar de vraag of dat gaat helpen.
"De banden warmen hier gewoon snel op, dan krijg je onvermijdelijk wat onderstuur en als je een paar millimeter uitglijdt bij het uitkomen van de bocht, zit je al in de problemen. Hopelijk verzacht het grind dat een beetje. Je zult wat voorzichtiger moeten zijn - we zullen zien of dit de juiste manier is."
Lees het artikel op de mobiele website