Max Verstappen heeft zich in een interview met Bloomberg kritisch uitgelaten over de Formule 1-kalender. Volgens de Nederlander is de huidige samenstelling van de races in de koningsklasse niet duurzaam genoeg. De drievoudig wereldkampioen meent dat de de Formule 1 moet gaan kijken naar waar zij meer waarde aan hechten: meer kaartjes verkopen of duurzamer worden.
Aankomende week hoeft de F1-karavaan niet al te veel kilometers af te leggen. Van het circuit van Imola naar Monaco is het ongeveer 500 kilometer rijden. Het is een van de kortere afstanden van de kalender, met als kortste de rit tussen Spa en Zandvoort met zo'n 300 kilometer. Helaas is de kalender niet altijd zo geoptimaliseerd en wordt er meermaals van continent naar continent gehopt. Max Verstappen geeft daar nu zijn mening over.
"Ik denk dat de samenstelling van de kalender nog steeds beter kan. Het is vooral het reizen in het algemeen, want we reizen nog steeds teveel heen en weer. Ik denk dat het een logischere aanpak zou zijn als we per continent zouden racen, zoals we nu begonnen zijn in Azië. Dan kunnen we daar met een paar races beginnen en daarna naar Europa gaan. En dan van Europa kunnen we naar de Verenigde Staten ofzo, het kan in ieder geval nog beter", vertelt Verstappen.
"Maar tegelijkertijd begrijp ik het ook dat je liever niet drie races in één land achter elkaar rijdt, want dan verkoop je misschien minder kaartjes. Maar ja, wat probeer je te verkopen? Je verhaal over duurzaamheid of de kaartjes?", vervolgt de coureur van Red Bull Racing.
Op dit moment staan er al drie Amerikaanse races op de kalender in de vorm van Miami, Texas en Las Vegas, maar daar komt mogelijk nog een vierde circuit bij. Er gaan namelijk geruchten dat er plannen zijn om een stratencircuit in Chicago vanaf 2027 toe te voegen aan de kalender, al lijken die geruchten niet heel betrouwbaar. Een serieuzere kanshebber om de kalender te versterken is Bangkok, de hoofdstad van Thailand. Daar zou een nieuwe stratencircuit gebouwd moeten worden.
Lees het artikel op de mobiele website