Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco wist Max Verstappen een geweldige ronde neer te zetten. De Nederlander leek op weg naar de tweede startplek, aangezien Fernando Alonso in de eerste twee sectoren flink sneller geweest was dan Verstappen, maar dat maakte hij in de derde sector allemaal goed.
Met de volle overtuiging en geen grammetje angst begon Verstappen aan de laatste sector in Monte Carlo. Hij wist uiteindelijk een achterstand van twee tienden om te draaien naar een voorsprong van een tiende, waardoor hij de pole pakte in Monaco en een dag later ook de overwinning mee naar huis nam. Maar hij kwam dit tot stand.
Een groot deel van zijn winst werd behaald bij de uitgang van Piscine, de chicane aan het begin van de derde sector. Waar Alonso meer afstand nam van de muur - wat veiliger is, maar wel langzamer - ging Verstappen helemaal tot het randje. Met zijn wiel drukte hij de muur wat naar binnen toe, waardoor hij de bocht perfect aan kon snijden en een groot deel van zijn achterstand al goed kon maken.
Tegenover Viaplay legt Verstappen uit hoe dit in zijn werk ging. Hoe wist hij precies hoe hij deze bocht moest aansnijden? Het kwam vooral door zijn ervaring uit het verleden, waarin hij weleens de mindere kant van die bocht moest ervaren.
"Zoiets ontwikkel je tijdens het weekend. Tijdens de trainingen probeer je steeds dichter bij [de muur] te komen, maar je wilt geen schade oplopen, want in de trainingen gaat het erom dat je je rondjes rijdt", begint Verstappen.
"Er is een chicane waar ik een paar keer de muur raakte. Dus uit ervaring weet ik dat als je hem op een bepaald punt raakt, je hem een beetje naar binnen kunt duwen. En in de laatste ronde lukte dat perfect."
Dat Verstappen deze actie plaatste tijdens de kwalificatie was een alles of niets actie. Zonder zo hard in te sturen had hij nooit de pole kunnen pakken, waardoor het nu goed uitpakte. Maar normaliter doet de Nederlander het de laatste jaren wat rustiger aan, omdat hij in die bocht ook weleens de mist in is gegaan.
"Het ging voor mij ook een paar keer mis. Ik ben een paar keer behoorlijk in de muur beland in Monaco. Dus ik neem nu een beetje minder risico. En als het niet lukt, lukt het niet. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je elk weekend punten scoort."
Lees het artikel op de mobiele website