Max Verstappen reed met drie wielen in Azerbeidzjan: 'Ik kon er helemaal niks mee'

| door R. Willems

De Grand Prix van Azerbeidzjan is er één die Max Verstappen heel snel zal willen vergeten. De Nederlander begon de race op de zesde plaats, wist bij de start voorbij te gaan aan George Russell en leek Carlos Sainz ook een aantal ronden goed te kunnen volgen, waarbij een aanval even mogelijk leek. Maar al snel zakte het tempo van Verstappen compleet in en viel hij ver terug.

In de laatste paar ronden van zijn eerste stint reed Carlos Sainz alsmaar verder weg bij Max Verstappen en zat de drievoudig wereldkampioen op een gegeven moment in niemandsland, waarna hij besloot een pitstop te maken. Niet eens om een undercut te plaatsen op de coureurs voor hem, maar omdat zijn medium banden al onder zijn Red Bull uitgesleten waren. Vanaf dat moment reed Verstappen een verloren race, welke telkens erger en erger werd, zo geeft hij aan bij Viaplay.

"Het was voor mij heel slecht. Ik had echt totaal geen snelheid. Op de mediumbanden had ik last van slijtage, op de harde banden ging dat wel iets beter, maar toen zat ik al vast achter Albon en Norris. Daarna begonnen mijn banden te oververhitten, net als mijn remmen, dus moest ik een stapje terug doen", zo begint Max.

"Nadat ik terugviel achter Russell was de snelheid van ons allebei eigenlijk best prima, zeker vergeleken met de kop van het veld, maar mijn auto was bijna niet te besturen. Ik wist tijdens de kwalificatie al dat de veranderingen die we hadden doorgevoerd niet goed uit hadden gepakt en tijdens de race pakte dat nog slechter uit voor mij", gaat de Nederlander verder.

Daarna laat Max weten wat er dan precies aan de hand was met zijn RB20, wat het racen onmogelijk maakte. Volgens de drievoudig wereldkampioen was het zo erg, dat hij soms zelfs met drie banden reed: "Ik kon niet remmen, ik kon geen bochten aanvallen... Eén wiel kwam telkens los van de grond, dus ik kon ook niet met snelheid door de bochten rollen. In de langzame bochten stuiterde ik alle kanten op, alsof ik in een kart zat. Als dat gebeurt en je hebt geen contact met het asfalt, dan heb je geen grip en daarom ging het ook voor geen meter. Ik kon er helemaal niets mee."

Lees ook

Aanpassingen doorvoeren richting Singapore

Nu is het zaak voor Red Bull om de rug te rechten en te leren van deze deceptie. Het positieve punt voor het team is dat Sergio Pérez wél goede snelheid had in zijn RB20, wat laat zien dat de auto best prima kan zijn, als deze juist wordt afgesteld. Volgens Max Verstappen is het dan ook noodzaak dat het team zichzelf goed voorbereid op de Grand Prix van Singapore, welke volgend weekend op de planning staat.

"Gelukkig weten we waar het aan ligt", is Verstappen positief. "In Singapore is het ook hobbelig, dus we moeten zorgen dat we de auto daar zo afstellen dat we daar rekening mee kunnen houden. We hebben hier wat dingen geprobeerd, maar dat pakte niet goed uit, helaas."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen