Max Verstappen wist in 2023 zijn derde Formule 1-wereldtitel op rij te winnen en dat heeft hij op absoluut dominante wijze gedaan. Afgelopen seizoen zijn er 22 races verreden, waarvan Verstappen er 19 wist te winnen. Maar als de Nederlander kijkt naar voor hem de belangrijkste race van het jaar, kiest hij degene uit die hij niet wist te winnen.
In drie raceweekenden wist Verstappen dit seizoen niet als eerste over de streep te komen: Saoedi-Arabië, Azerbeidzjan en Singapore. In Jeddah had Verstappen last van ziekte én een probleem met zijn aandrijfas in de kwalificatie, waarbij de RB19 van Verstappen in Singapore gewoon niet wilde.
Maar de race in Azerbeidzjan is voor Max het belangrijkst voor zijn 2023-seizoen. Dat is de enige race van het jaar waarin hij op snelheid werd verslagen door Sergio Pérez. Tijdens die GP is Verstappen veel te weten gekomen over zijn auto en hoe hij deze in moest zetten, wat hij de rest van het jaar in zijn voordeel heeft laten werken.
Als Chris Medland van RACER aan Verstappen vraagt waarom Azerbeidjzan zo belangrijk was voor hem, terwijl hij ook één van zijn veertien overwinningen aan had kunnen wijzen, legt de Limburger uit dat dit de race was waar hij het meest te weten is gekomen over zijn RB19.
"Ik probeerde gewoon veel verschillende combinaties op het stuur, om de auto een beetje beter te begrijpen, want het was nog zo vroeg in het seizoen en we waren waarschijnlijk nog niet helemaal op de hoogte van een aantal dingen. Tegen het einde van de race vond ik mijn ritme en de balans naar mijn wens en dat hielp om wat meer voorsprong te krijgen", laat Verstappen weten aan het Britse blad.
Maar de 'run' van Verstappen vanaf de GP van Miami tot en met de GP van Italië, waarin hij tien races op rij wist te winnen, had niet alleen te maken met de dingen die hij leerde tijdens het raceweekend in Azerbeidzjan.
Aan het begin van het jaar reed de F1 meer op stratencircuits dan in het midden van het seizoen en daar voelt Verstappen zich simpelweg wat minder thuis.
"In het begin van het seizoen reden we vooral op stratencircuits, die volgens mij over het algemeen iets minder leuk zijn, en daarna kom je op circuits waar je veel snelle bochten hebt en dan is het gewoon beter om te rijden."
Lees het artikel op de mobiele website