Tijdens de Grand Prix van Brazilië startte Max Verstappen uit de pitstraat, nadat Red Bull Racing de afstelling aan zijn RB21 had aangepast. Ook had het team uit Milton Keynes de Limburger een nieuwe motor gegeven, waarmee hij een geweldige inhaalrace kon rijden op zondag en uiteindelijk op de derde positie eindigde.
Omdat Verstappen in de kwalificatie in Brazilië een verschrikkelijke tijd kende, waarin hij niet verder kwam dan de zestiende plaats, deed de motorwissel hem weinig pijn. Hierdoor kon hij bijna gratis een nieuwe motor in zijn Red Bull stoppen en had hij het voordeel van wat meer pk's in de race. Dit zorgde uiteindelijk voor vragen vanuit McLaren, dat zich afvroeg of deze motorwissel niet uit het budgetplafond zou moeten komen.
Maar de kans is aanwezig dat Max Verstappen in de laatste drie races van het seizoen alsnog een gridstraf moet pakken, door het wisselen van een motoronderdeel. De hoofdonderdelen zijn vervangen in Brazilië en dat zou genoeg moeten zijn om het tot het einde van het seizoen vol te houden. Toch zijn er nog wat twijfels over, aangezien Verstappen inmiddels zijn laatste uitlaat heeft gebruikt.
Alle vier de Red Bull-coureurs - Max Verstappen, Yuki Tsunoda, Isack Hadjar en Liam Lawson - hebben allen hun laatste 'legale' uitlaat gebruikt. Iedere rijder mag er acht gebruiken per seizoen en met nog drie races te gaan zitten de Red Bull-coureurs al op het maximum aantal onderdelen.
Als er in de laatste fase van het seizoen iets gebeurt - bijvoorbeeld een crash waardoor de achterkant van de auto beschadigd raakt - dan zal het vervangen van de uitlaat een gridstraf opleveren voor één van deze coureurs. Vooral voor Max Verstappen kan dit pijnlijk zijn, aangezien hij nog altijd een [minuscule] kans heeft op het kampioenschap.
Lees het artikel op de mobiele website