Max Verstappen heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat Lando Norris en Oscar Piastri zijn gediskwalificeerd in Las Vegas. Die theorie doet na een tumultueus raceweekend in de Amerikaanse gokstad de ronde. Omdat Verstappen zó sterk is geworden, heeft McLaren steeds meer risico moeten nemen, waardoor ze nu over de grens zijn gegaan.
Vier uur nadat Verstappen als eerste over de finish kwam in Las Vegas werd besloten door de FIA dat McLaren gediskwalificeerd moest worden voor wegens illegale slijtage aan het skidblok. De twee papaya's hadden allebei minder dan negen millimeter aan plank over, wat een automatische diskwalificatie betekende.
Het is een enorme twist in de strijd om het rijderskampioenschap, want anders was de wereldtitel voor Norris zo goed als zeker in de tas geweest. De Brit stond na de race in Las Vegas nog 42 punten voor op Verstappen, wat een bijna onoverbrugbaar aantal zou zijn geweest in twee raceweekenden.
Maar nu is dat verschil nog maar 24 punten. Er hoeft maar één keer iets met de auto van de Brit te gebeuren en het kan zomaar zijn dat Verstappen voor de vijfde keer de wereldtitel claimt.
Bij McLaren zouden ze de bibbers al een aantal weken hebben. Hoewel Verstappen in Mexico niet oppermachtig was, heeft hij in de meeste andere weekenden wel het beste tempo laten zien. Daar zouden ze bij de papaya's nu op hebben ingespeeld en de afstelling van de auto hebben aangepast, om zo het gat tussen hun en de Nederlander in het kampioenschap groot te houden.
Volgens The Race zat McLaren in Brazilië al op het randje van diskwalificatie, maar toch heeft het raceteam daar niet van geleerd en zijn ze met een vergelijkbare afstelling naar Vegas gekomen. Het asfalt in de Amerikaanse gokstad lag er echter een stuk minder fraai bij dan dat van Interlagos en dus sleet de plank nóg meer dan in São Paulo.
Het is verder onduidelijk hoe McLaren nu verder zal gaan, want nóg een dubbele diskwalificatie zal de doodsteek zijn. Het team moet dus waarschijnlijk rijden met een andere rijhoogte, wat goed nieuws voor Verstappen en Red Bull Racing betekent, want met een hogere auto wordt er rondetijd ingeleverd. Dit kan óók de doorslag geven in de titelstrijd.
Lees het artikel op de mobiele website