Oscar Piastri heeft een aantal lastige races achter de rug, waarbij hij er vooral in Azerbeidzjan en de Verenigde Staten niet aan te pas kwam. Op het stratencircuit in Bakoe ging alles mis wat er mis kon gaan bij de Australiër, maar ook in Austin was de huidige leider in het kampioenschap nergens te bekennen en eindigde hij op een halve minuut van racewinnaar Max Verstappen.
Dat betekent dat Piastri een halve seconde per ronde verloor op Verstappen, terwijl Lando Norris qua racepace niet ver verwijderd zat van de man die zijn vijfde zege van het seizoen behaalde. Voor Piastri zelf was het eigenlijk niet uit te leggen waar deze plotselinge vormdip vandaan komt, waarbij hij ook hier en daar twijfelde over de prestaties van de McLaren MCL39. En teambaas Andrea Stella deelt die zorgen.
Tijdens het Grand Prix-weekend in Mexico, waar Piastri in 2023 en 2024 niet verder kwam dan de achtste plaats, probeert de Australiër beter voor de dag te komen dan de afgelopen races. Daarin krijgt hij hulp van zijn team, dat onderzoek doet naar de auto van Piastri om te achterhalen of er iets niet klopte aan de MCL39 in Austin.
"Eén van de belangrijkste punten die we moeten bekijken is het feit dat Oscar tijdens de kwalificatie en de race een paar tienden leek te missen die hij niet volledig kon benutten en die mogelijk wel in de auto aanwezig waren. We zijn nu aan het controleren of we helemaal tevreden zijn met de afstelling van de auto, de afstelling van de vloer, of alles is zoals bedoeld vanuit het oogpunt van de auto", zegt Stella over de auto van Piastri.
Daarnaast zal McLaren ook kijken of Oscar Piastri zelf iets beter had kunnen doen tijdens het raceweekend in Texas. Volgens Stella moet de McLaren-auto op een bepaalde manier bestuurd worden en de kans is aanwezig dat Piastri dat niet juist heeft gedaan in de Verenigde Staten. Ook dat onderzoekt het team.
"We zullen tegelijkertijd ook kijken naar het rijden [van Piastri]. Ik denk dat we met Oscar weten dat wanneer de omstandigheden zodanig zijn dat we weinig grip hebben, je de auto echt moet uitdagen en moet leunen op onderstuur, overstuur en blokkeren."
"Dit is een aspect van zijn rijstijl dat hij kan verbeteren. En volgens Oscars normen moet dit vrij snel verbeteren [en] zal dit ook gebeuren."
Lees het artikel op de mobiele website