'McLaren gematst door FIA voor GP China na aankondiging regelwijziging'

| door R. Willems

Vanaf de Grand Prix van China gaat de FIA nóg strenger controleren op het doorbuigen van de achtervleugel. Afgelopen seizoen bleek McLaren een mini-DRS systeem op de MCL38 te hebben, waarbij ze een voordeel behaalden op de rechte stukken. Boven de 270 km/u boog de DRS-flap wat naar achteren, waardoor er minder luchtweerstand was van de achtervleugel.

Dit zorgde ervoor dat de topsnelheid van de McLaren hoger kwam te liggen, zonder dat ze daar enige prestaties in de bochten mee verloren. Onder de 270 km/u sloot de DRS-flap zich namelijk weer, waardoor Lando Norris en Oscar Piastri de maximale downforce konden genieten van hun McLaren-bolide.

Voor het 2025-seizoen heeft de FIA dit trucje aangepakt, waarbij het bestuursorgaan besloot om de limiet van de opening tussen de DRS-flap en het hoofdvlak van de achtervleugel - ook wel slot gap genoemd - twee millimeter te maken. Echter werd er tijdens de Grand Prix van Australië opgemerkt dat sommige teams alsnog voorbij dit limiet ging, terwijl ze wel door de tests van de FIA kwamen. Hierdoor besloot het bestuursorgaan een regelwijziging door te voeren.

McLaren nog even gematst

Vanaf de aankomende Grand Prix zullen teams die nog altijd een mini-DRS gebruiken - waar McLaren er zeker één van is - slechts 0.5 millimeter speling hebben tussen de DRS-flap en het hoofdvlak van de achtervleugel. Maar omdat de FIA ook beseft dat het wel erg kortdag is, heeft McLaren [en de andere teams die fout zitten] een beetje ruimte gekregen.

Er wordt in China een tolerantie van 0,25 mm toegevoegd aan de nieuwe limiet, zodat de teams zich beter voor kunnen bereiden op het raceweekend. De race daarna, in Japan, is de limiet wel op 0,5 mm vastgesteld en zullen de renstallen ook geen tolerantie meer krijgen.

Lees ook

Red Bull positief gestemd

Bij Red Bull Racing is men positief gestemd over deze regelwijziging, zo weet De Telegraaf te melden. Helmut Marko liep op zondag al opvallend goedgehumeurd door de paddock, nadat er al geruchten waren over een mogelijke regelwijziging vanuit de FIA. Het Oostenrijkse team verwacht namelijk dat een aantal teams, waaronder McLaren, zeker geraakt zal worden door deze ingreep vanuit het bestuursorgaan.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen