Tijdens de Grand Prix van Australië wist Max Verstappen ervoor te zorgen dat Lando Norris tot en met de laatste bocht voluit moest pushen, aangezien de Nederlander in de nek hijgde van de McLaren-coureur. Echter gaf de einduitslag wel een vertekend beeld, omdat de MCL39 in de race veel sneller was dan de RB21 van Verstappen. Door een aantal safety cars, het verraderlijke weer én een foutje van Lando Norris eindigde Verstappen binnen een seconde van zijn concurrent.
De voorsprong van McLaren op de rest van het veld was enorm, vooral vanwege de veel betere bandenslijtage - eerder het gebrek daaraan - bij het Britse team. In het middelste gedeelte van de race waren zowel Lando Norris als Oscar Piastri een volledige seconde per ronde sneller dan de concurrentie, wat ervoor zorgt dat veel mensen bang zijn dat de rest van het seizoen een optocht gaat worden, waarbij de MCL39 vooraan weg gaat rijden.
Wellicht dat de regelwijziging voor aankomend weekend daar wat in zal veranderen, maar een enorme shake-up zal het niet teweegbrengen. En dat doet Andrea Stella goed. De teambaas van McLaren liet na de openingsrace van 2025 weten dat de aanpak dat zijn team heeft gekozen voor de winterperiode goed heeft uitgepakt. McLaren heeft risico's genomen en daardoor hebben ze zo'n sterk pakket neergezet in Melbourne.
"Ik denk dat ik dat vorig jaar al heb gezegd toen we moesten beslissen wat voor aanpak we voor de auto van 2025 hadden moeten hebben, gezien het feit dat de 2024, na de upgrade in Miami, er behoorlijk competitief uitzag. We wilden ambitieus zijn omdat we zagen dat het concurrentieniveau dat we kregen van Ferrari, Mercedes, Red Bull, zo sterk was dat ik denk dat er geen ruimte was voor zelfgenoegzaamheid", begint de Italiaan.
En dat Mclaren risico's heeft genomen, die goed uit hebben gepakt, is slecht nieuws voor de rivalen. Australië was namelijk normaliter niet zo'n bijster sterk circuit voor de bolides uit Woking en Stella verwacht dat de komende races duidelijker wordt waar McLaren daadwerkelijk staat. Nog niet alle doelen voor de MCL39 zijn behaald in Australië, maar dat gaat de komende races mogelijk veranderen.
"De auto lijkt een aantal van de doelen die we onszelf gesteld hadden gehaald te hebben. De mate waarin zullen we eerlijk gezegd de komende races zien en dat zal ons een beter inzicht geven in de concurrentievolgorde. De volgende twee races, die plaatsvinden op permanente en meer indicatieve circuits zoals Shanghai en Suzuka, zullen ons een duidelijker beeld geven van de hiërarchieën tussen de topteams.”
Lees het artikel op de mobiele website