Dat Max Verstappen op bepaalde momenten in de Grand Prix van Australië een volle seconde per ronde tekort kwam op de McLaren MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri was pijnlijk, maar niet iets waar Red Bull Racing geen rekening mee had gehouden. Tijdens de wintertest in Bahrein werd al snel duidelijk dat het team uit Woking een auto had gebouwd waar niemand bij in de buurt kon komen, zeker niet over een race-afstand.
In de kwalificatie heeft McLaren ook een voorsprong ten opzichte van de rest van het veld, maar de dominantie komt pas naar voren op zondag, als de auto's een volle brandstoftank hebben en de MCL39 weg kan lopen door het gebrek aan bandenslijtage. Dit zorgde er ook in Melbourne voor dat Max Verstappen kansloos was, maar tijdens de eerste race van het seizoen was het gevoel binnen Red Bull al een stuk beter dan tijdens de wintertest.
Volgens adviseur Helmut Marko heeft Red Bull het gat naar McLaren namelijk nú al weten te verkleinen. In Bahrein hadden ze een halve seconde per ronde achterstand, maar dat is nu twee à drie tienden geworden. Als Red Bull het probleem met de banden op kan lossen, kan dat gat al snel helemaal gedicht worden. Zeker met de aankomende regelwijziging vanuit de FIA.
"We wisten van de tests in Bahrein dat de McLarens een stuk sneller waren dan wij. We hebben dit voordeel teruggebracht van een halve seconde naar twee of drie tienden. We kunnen ze zes tot acht ronden volgen, maar dan gaat onze band eerder kapot", zei Marko na de race op het Albert Park Street Circuit.
“Dat is het grootste probleem, met ook nog wat andere problemen. Maar we kennen ze en ze werken hard. Over drie tot vijf races kunnen we het hopelijk verhelpen, zodat we een auto hebben die op hetzelfde niveau is als de McLaren.”
Lees ook
Christian Horner ziet 'heel vreemd' fenomeen bij McLaren-auto
Red Bull-baas zag nerveuze Lando Norris door Max Verstappen: 'Dat wist Lando ook'
Christian Horner ziet kansen
Naast Helmut Marko ziet ook Christian Horner op de korte termijn kansen voor Max Verstappen. In Australië bleek de RB21 - hoewel nog altijd te langzaam - wel een betrouwbare auto te zijn, die niet meer zo vervelend reageerde als zijn voorganger. Dat betekent dat deze auto nu doorontwikkelt kan worden en als Red Bull de juiste balans weet te vinden, kan de wereld er ineens heel anders uitzien voor Max, weet Horner.
"Ja, als je een auto hebt die goed in balans is, ziet de hele wereld er anders uit. De karakteristieken van deze auto zijn veel rustiger dan die van de RB20. Er zijn niet van die vervelende 'snaps' als bij de RB20, dus dat geeft ons een goed, dynamisch platform om de auto het hele seizoen door te ontwikkelen.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties