Mercedes komt met tekst en uitleg na straf van FIA in Las Vegas

| door C. de Groot

Mercedes beweert dat het team achterhaald heeft hoe Kimi Antonelli een valse start kon maken in Las Vegas. De jonge Italiaan werd door de FIA betrapt op een minimale beweging voordat alle lichten doofden, wat hem op een vijf seconden tijdstraf kwam te staan.

Achteraf heeft de tijdstraf geen rol gespeeld, want de Italiaan is vanaf de zeventiende naar de vijfde plek gereden, maar door de dubbele diskwalificatie van McLaren is hij uiteindelijk derde geworden, wat slecht nieuws betekent voor Red Bull Racing. Zijn teamgenoot George Russell was ook niet binnen bereik en dus heeft de Mercedes-rookie opnieuw een groot succes geboekt, nadat hij in Brazilië ook al sterk genoeg bleek voor een tweede plek.

Maar voor Mercedes bleven er vragen achter, want hoe kon Antonelli zomaar een valse start maken. Dit is door trackside engineer Andrew Shovlin onderzocht en volgens hem is er nu een antwoord naar voren gekomen, dat hij onthult in een gesprek met RacingNews365.

"Dat was wat je een jump start noemt, maar als mensen het over een jump start hebben, denken ze meestal dat de coureurs het koppelingspedaal loslaten voordat de lichten uitgaan om een voorsprong op de concurrentie te krijgen", legde Shovlin uit.

"Dit was heel anders en vrij ongebruikelijk. Als je de video bekijkt, zie je dat de auto, voordat de lichten uitgaan, heel langzaam ongeveer twee centimeter naar voren rolt, maar Kimi laat de koppeling niet los; hij heeft de koppeling juist volledig ingetrapt."

"We denken dat wat er gebeurde, was dat op het moment dat de auto begon te rollen, hij zijn voet van de rem haalde. Dus als ze zich klaarmaken voor de start, halen [de coureurs] hun voet van de rem, en dat is slechts een seconde of zo voordat de lichten daadwerkelijk uitgaan."

"En of het nu de trilling van de auto is of dat er misschien wat koppel in de aandrijflijn zat, maar het was zeker niet Kimi en de koppeling die ervoor zorgden dat de auto naar voren kroop."

Lees ook

Gevoelig

Hoewel het slechts een paar centimeter was, is de FIA genadeloos in het uitdelen van straffen waarover glasheldere regels zijn.

"De FIA-systemen zijn erg gevoelig. Ze kunnen die kleine beweging waarnemen, en als we de video uiteindelijk bekijken en de tijd nemen om hem goed te bekijken, kun je deze zeer subtiele beweging zien."

"Het was dus jammer voor hem dat hij die straf kreeg. Hij deed alles correct volgens onze instructies, maar we moeten gewoon uitzoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit niet nog eens gebeurt."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen