Tijdens de Grand Prix van Japan werd duidelijk in beeld vastgelegd hoe de achtervleugel van McLaren een stuk verder doorboog dan die van Red Bull Racing. Onder hoge snelheid boog de vleugel van Lando Norris en Oscar Piastri een paar centimeter naar achteren, terwijl die van Max Verstappen gelijk bleef staan.
Dit zorgt ervoor dat McLaren een voordeel kan behalen op zowel de rechte stukken als de bochten. Het team heeft meer topsnelheid én kan met meer downforce rijden, omdat de MCL39 van Norris en Piastri door de flexibele achtervleugel daar geen last van heeft op de rechte stukken. Dit terwijl Verstappen een kleinere vleugel moest rijden, zodat hij op de rechte stukken niet te veel snelheid zou verliezen.
Inmiddels is de mini-DRS van McLaren al aangepakt door de FIA, maar het doorbuigen van de achtervleugel blijft nog altijd een issue. En dat is volgens Olav Mol onbegrijpelijk. De Ziggo Sport-commentator laat op X weten dat het volgens hem inmiddels vrij duidelijk is dat McLaren niet de regels van de FIA handhaaft, waardoor het bestuursorgaan in moet grijpen.
"Hoe is het toch mogelijk dat de FIA dit niet onder controle krijgt. Hoeveel bewijs wil je hebben lijkt me?", zegt Mol op zijn social media-account. De Bloemendaler reageerde daarbij op een filmpje dat het verschil tussen de achtervleugels van McLaren en Red Bull Racing duidelijk weergaf, tijdens de GP van Japan.
Bekijk de post van Mol hieronder:
Lees het artikel op de mobiele website