F1 Nieuws

FIA-directeur heeft nog altijd geen 'vol vertrouwen' in McLaren na regelwijziging

FIA-directeur heeft nog altijd geen 'vol vertrouwen' in McLaren na regelwijziging
BSR Agency
F1 Nieuws

FIA-directeur heeft nog altijd geen 'vol vertrouwen' in McLaren na regelwijziging

FIA-directeur heeft nog altijd geen 'vol vertrouwen' in McLaren na regelwijziging
BSR Agency

Tijdens de Grand Prix van China introduceerde de FIA een nieuwe vleugeltest, welke per direct van kracht ging. Waar teams in Australië nog 2 mm speling mochten hebben tussen het hoofdvlak van de achtervleugel en de DRS-flap, werd dat in Shanghai verminderd tot 0,75 mm. Aankomend weekend, tijdens de race in Japan, zal dat zelfs nóg minder zijn, waarbij er slechts 0,5 mm speling mag zijn.

Deze regelwijziging heeft de FIA geïntroduceerd om het gebruik van de mini-DRS te voorkomen. In 2024 kwam McLaren als eerste team met een dergelijk trucje op de proppen, tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. De renstal van Zak Brown had een manier gevonden om de DRS-vleugel te laten doorbuigen, waardoor ze met meer downforce konden rijden, zonder daar enige nadelen van de ondervinden op de rechte stukken.

Na het 2024 F1-seizoen maakte de FIA bekend dat een dergelijke systeem in 2025 niet meer legaal zou zijn, waarbij ze ook nieuwe tests hadden bedacht om het gebruik van deze truc te voorkomen. Echter kwam de FIA er in Bahrein achter dat er een aantal teams niet voldeden aan deze tests. Alpine en Haas hebben inmiddels toegegeven dat zij veranderingen hebben moeten doorvoeren aan hun achtervleugels, waarbij ook vooral de ogen gericht waren op McLaren.

Nikolas Tombazis, voorman van de single seaters commissie van de FIA, heeft tegenover Motorsport.com uitleg gegeven over de nieuwe regels die zijn geïntroduceerd in China, nadat er een aantal teams zich niet aan de eisen van de FIA hadden gehouden.

"We dachten dat het genoeg was wat we tegen de mini-DRS hadden gedaan, maar we waren nog niet helemaal overtuigd en hebben daarom aan teams gevraagd om camera's op hun auto te plaatsen. Tijdens de wintertest in Bahrein werd duidelijk dat onze eerste ingreep nog niet genoeg was. In plaats van een lang spel met allerlei opmerkingen in de media, foto's en klachten leek het ons beter om daadkrachtig te handelen", zo begint de Griek.

Nog altijd geen vol vertrouwen in teams

Het bestuursorgaan heeft het gevoel dat ze met deze regelwijziging ervoor gezorgd hebben dat de teams geen gebruik meer kunnen maken van de mini-DRS, al moet Tombazis toegeven dat hij niet het 'volle vertrouwen' heeft in de renstallen die nog altijd probeerden te profiteren van de reglementen. Daardoor gaat de FIA de camera's blijven gebruiken om de teams te controleren over de komende races.

"Ik hoop dat we ditmaal genoeg hebben gedaan, maar ik zou het woord vertrouwen niet willen gebruiken. Het is behoorlijk complex en daardoor blijven we de camera's gebruiken. We zagen trouwens wel een duidelijke correlatie tussen de uitslagen van onze FIA-tests en wat we op basis van de camera's zagen."

McLaren niet door de test?

Bij McLaren heeft men overigens vanaf het begin van het seizoen ontkend dat zij een mini-DRS op hun auto's had en dat zij geen aanpassingen hoefden door te voeren om legaal op het Shanghai International Circuit te kunnen rijden. Echter heeft Tombazis het gevoel dat McLaren de nieuwe tests niet gehaald zou hebben, als zij geen wijzigingen hadden doorgevoerd aan hun achtervleugels.

"Ik kan me het exacte getal van McLaren niet herinneren en ik wil ook niet over specifieke teams praten, maar ik weet niet zeker of het 0,75 was..."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties