Oscar Piastri heeft voor het eerst gereageerd op zijn zeer teleurstellende raceweekend in Austin. De Australiër kwam op de zondag niet verder dan een vijfde plek, waardoor het gat tussen hem en Max Verstappen is geslonken tot veertig punten.
Piastri heeft het, sinds hij zijn plek in Monza af heeft moeten staan aan Lando Norris, moeilijk. De coureur crashte hard in Bakoe en ook in Singapore werd er geen gewenst resultaat gehaald. Het lijkt erop dat de Australiër in een forse vormdip zit, zeker nadat er ook in Austin is ingeleverd ten opzichte van Verstappen en zijn teamgenoot.
De McLaren-coureur, die overigens nog altijd aan de leiding gaat van het kampioenschap, lijkt totaal niet meer overweg te kunnen met zijn auto en is al het zelfvertrouwen verloren in de McLaren MCL39. Wanneer de coureur na de race in Austin gevraagd wordt of het niet beter is als dit weekend direct bij het grofvuil kan worden gezet, reageert de Australiër duidelijk.
"Ik ben blij met tien punten, het is beter dan nul. Maar ja, het was een zwaar weekend. Ik probeerde constant dingen te proberen om sneller te zijn tijdens de race, wat soms werkte maar vaak ook niet. Ik ga onderzoeken wat ik hier van kan leren voordat ik echt het hele weekend totaal achter me laat. Ik kijk uit naar een beter weekend in Mexico."
Wanneer de rijder geconfronteerd wordt met het gat tussen hem en Verstappen, reageert hij - zoals gebruikelijk - nuchter. De coureur erkent wel dat zijn twee concurrenten dichtbij aan het komen zijn.
"Ze zitten al het hele seizoen achter me, zeker Lando. Ja, het gat is groter geweest, maar ik heb het nooit comfortabel gehad. Mijn grootste focus op dit moment is waarom mijn snelheid niet op het oude niveau was en hoe ik daar weer terug naartoe keer."
Piastri gaf voor de race al aan dat hij worstelde met het vertrouwen in zijn auto, iets wat later geëchood werd door zijn teambaas Andrea Stella.
Volgens Stella komen de tegenvallende prestaties van Piastri ook vooral door het beperkte aantal rondes dat hij gereden heeft voorafgaand aan de GP.
"Je moet hier veel met de auto rijden om te weten waar de grens ligt. Als je te voorzichtig gaat, zet je geen goede rondetijd neer, je moet op de limiet zitten. En om dat te doen heb je ritme en vertrouwen nodig."
Lees het artikel op de mobiele website