Pijnlijk: Max Verstappen zet Yuki Tsunoda weg als amateur in Monaco

| door R. Willems

Red Bull-coureur Yuki Tsunoda heeft een ongekend zwak weekend gekend in Monaco, zijn eerste als teamgenoot van Max Verstappen. De Japanner kwam in de vrije trainingen telkens enkele tienden per ronde tekort op Verstappen, waarna hij in de kwalificatie Q2 niet uit wist te komen en moest toezien hoe beide Racing Bulls-bolides een betere tijd noteerden.

Zowel Isack Hadjar als Liam Lawson - de coureur die Tsunoda verving bij Red Bull Racing - mochten voor Yuki starten op de grid en aan het einde van de race wisten allebei de Racing Bulls-rijders punten binnen te halen. Tsunoda kwam niet verder dan P17, op twee rondes achterstand van de kop van het veld. En daar maakte Max Verstappen onderdeel van uit.

Aan het einde van de Grand Prix van Monaco kwam Verstappen als vierde over de streep, twintig seconden achter racewinnaar Lando Norris - nadat de Nederlander lange tijd op kop had gereden in de hoop dat een rode vlag-situatie hem aan de overwinning zou helpen. Zijn teamgenoot, Yuki Tsunoda was echter in velden of wegen te bekennen en had een enorme achterstand op Verstappen.

Lees ook

Verstappen en Tsunoda: een wereld van verschil

Tsunoda, die als zeventiende de start/finishlijn passeerde, werd 206 seconden achter Verstappen afgevlagd. Dat is - met afstand - het grootste verschil tussen twee teamgenoten tijdens de Grand Prix van Monaco. Gezien een ronde in Monaco gemiddeld 75 seconden duurt, betekent het dat Tsunoda op bijna drie ronden achterstand (!) was gezet door Verstappen.

Een wereld van verschil tussen de twee teamgenoten, waarbij de Japanner er als een amateur uit kwam te zien naast Verstappen. De laatste races zijn de prestaties van Tsunoda snel achteruit gegaan en lijkt hij tegen hetzelfde euvel op te lopen als Sergio Pérez en Liam Lawson.

Doordat de Red Bull RB21 zo lastig te besturen is moet Tsunoda onnatuurlijk gaan rijden en verliest hij snelheid, en dus zelfvertrouwen. Om snelheid terug te vinden gaat hij meer pushen, maar dat zorgt dan voor een crash - zoals in Imola. Daarna zakt het zelfvertrouwen nog verder in en wordt het gat met Max alsmaar groter, wat nu in Monaco bleek te gebeuren. Het constructeurskampioenschap kan Red Bull dan inmiddels ook wel op hun buik schrijven...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen