Red Bull en Mercedes zijn FIA te slim af en introduceren 'illegale' update

| door R. Willems

Red Bull Racing en Mercedes hebben de afgelopen races een flinke comeback gemaakt, nadat de twee teams in het midden van het 2025 Formule 1-seizoen een lastige periode kenden. Vlak voor de zomerstop hadden Max Verstappen en George Russell weinig hoop het behalen van overwinningen, waarbij McLaren alle zeges opslokte en weinig leek achter te laten voor de concurrenten. Ook leek juist Ferrari steeds dichterbij McLaren te komen.

Maar sinds de zomerstop is dit beeld helemaal veranderd. Ferrari is inmiddels het vierde team van het veld - wat heeft geleid tot paniek binnen de Italiaanse renstal - en McLaren heeft flinke concurrentie gekregen vanuit Red Bull en Mercedes. Hoe kan het dat de teams van Laurent Mekies en Toto Wolff ineens zo'n grote inhaalslag hebben gemaakt. Volgens het zéér betrouwbare Autoracer.it heeft dit vooral te maken met een aanpassing aan de voorvleugel.

Tijdens de Grand Prix van Spanje werd er namelijk een nieuwe regel geïntroduceerd, welke ervoor moest zorgen dat de voorvleugels robuuster werden en minder door konden buigen. Daar hadden vooral McLaren en Mercedes in 2024 flink van geprofiteerd. De hoop bij Ferrari en Red Bull was dan ook dat deze teams een terugval zouden hebben, maar dat gold eigenlijk alleen voor Mercedes. McLaren merkte weinig van de regelwijziging.

En in tegenstelling tot wat men hoopte hadden ook Red Bull en Ferrari moeite met de nieuwe reglementen. De auto's lager een stuk minder stabiel en de voorvleugel werkte niet meer zo goed samen met de vloer en de rest van het bodywork. Maar daar hebben Red Bull en Mercedes inmiddels een oplossing voor gevonden: het ontwikkelen van een voorvleugel die weer doorbuigt!

Lees ook

Red Bull en Mercedes verrassen concurrenten en FIA

Ferrari is compleet verrast door de introductie van deze vleugels, weet Autoracer te melden. Het medium dat ontzettend betrouwbare bronnen heeft in Maranello brengt naar buiten dat men bij Ferrari veel conservatiever is geweest met de ontwikkeling van de voorvleugel, terwijl Red Bull en Mercedes de randjes van het reglement hebben opgezocht.

De beweging van de flappen op de voorvleugels van de Mercedes W16 en Red Bull RB21 zijn weer terug met de introductie van de nieuwe vleugel, waarmee deze twee teams meer prestaties uit hun auto's kunnen halen. Dat, samen met het feit dat McLaren al een tijd is gestopt met de ontwikkeling van de McLaren MCL39, heeft ervoor gezorgd dat Lando Norris en Oscar Piastri weer concurrentie hebben gekregen van hun rivalen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen