Jarenlang heeft Red Bull Racing geteerd op het talent van Max Verstappen. Het Oostenrijkse team hoefde niet per se de beste auto van het veld te bouwen, want ze wisten dat de Nederlander de kastanjes uit het vuur zou halen tijdens de races en daardoor het kampioenschap zou winnen. In 2022 en 2023 waren zijn optredens zelfs goed genoeg om in zijn eentje het constructeurskampioenschap binnen te slepen.
Hoewel de titel voor coureurs meer bekendheid oplevert, zijn de teams vooral geïnteresseerd in het kampioenschap voor constructeurs. Hier wordt het prijzengeld verdeelt tussen de teams en ook de aantal uren in de windtunnel wordt aan de hand van de ranglijst bij constructeurs ingedeeld.
In 2024 eindigde Red Bull Racing op de derde positie in dat kampioenschap, nadat McLaren en Ferrari een betere auto hadden geproduceerd. Max Verstappen kon er in zijn eentje niet langer voor zorgen dat Red Bull ook de titel voor teams binnensleepte en dat heeft de renstal uit Milton Keynes aan het denken gezet.
Nadat Liam Lawson na twee races moest plaatsmaken voor Yuki Tsunoda, die in zijn eerste optreden voor Red Bull óók geen punten wist te scoren, wisten Christian Horner en Helmut Marko dat het tijd was om iets anders te proberen. Het team kan niet langer alleen op Max Verstappen vertrouwen, omdat de concurrenten zoveel dichterbij zijn gekomen. De teamgenoot van Verstappen zal dus ook punten moeten scoren.
En dat gaat niet lukken met de huidige aanpak, waarin de set-up van Max Verstappen ook bij de teamgenoot van de Nederlander wordt toegepast. Red Bull gaat het roer omgooien en zorgen dat de twee auto een compleet andere set-up krijgt, zodat deze makkelijker te besturen wordt. Het nadeel daarvan: de RB21 van Tsunoda zal daar in eerste instantie langzamer van worden, maar doordat de Japanner beter met zijn materiaal overweg moet kunnen, gaat hij wellicht betere resultaten laten zien in de komende races.
"Max' vermogen om rondetijden uit de auto te halen is uniek en we hebben nog geen andere coureur gezien die dat kan op de manier waarop Max dat kan", zei Horner na de Grand Prix van Japan, waar Verstappen won en Tsunoda buiten de punten belandde.
"We moeten zorgen voor een andere set-up. Daarom moet je een rustigere auto geven aan degene die naast hem zit, voor een stabieler en voorspelbaarder gevoel. Dat is niet per se de snelste auto, maar het is zeker een auto die meer vertrouwen geeft aan de coureur [in de tweede auto]."
Lees het artikel op de mobiele website