Het vertrek van Adrian Newey bij Red Bull Racing is aanstaande. De meesterontwerper, die sinds 2006 werkzaam is voor het Oostenrijkse team, heeft de keuze voor zichzelf gemaakt om zijn 'familie' achter zich te laten. De reden voor zijn vertrek is de voortdurende vete tussen Christian Horner en Helmut Marko, waar hij ook onderdeel van is geworden.
Een aantal weken geleden kwam het bericht al naar buiten dat Horner het gevoel had dat hij zelf het grote brein was achter het succes van Red Bull Racing. Medewerkers binnen het team hadden het gevoel dat de Brit dacht dat hij het allemaal zonder Max Verstappen en Adrian Newey zou kunnen en hij kan nu bewijzen dat dat ook het geval is. Newey heeft namelijk aangegeven dat hij zal gaan vertrekken bij Red Bull, al heeft het team nog geen officieel bericht gekregen vanuit de ontwerper.
Het vertrek van Newey zal uiteraard een klap zijn voor het team, maar insiders denken dat Red Bull dat wel op zal kunnen vangen. Volgens Erik van Haren, journalist van De Telegraaf, is de rol van Newey minder groot binnen het Oostenrijkse team dan men denkt. RB19 en RB20 zijn zeker geen 'kinderen' van Newey, zoals in de media wordt geschreven.
Maar Dr. Obbs, een engineer met betrouwbare bronnen binnen Red Bull Racing, heeft op X aangehaald dat een afscheid van Newey een groot probleem met zich mee kan brengen. Als hijzelf vertrekt kan inderdaad opgevangen worden, maar de kans is aanwezig dat er door zijn vertrek een hoop andere medewerkers van de aerodynamica-afdeling afscheid zullen gaan nemen. En dat kan weleens héél vervelend gaan zijn voor Max Verstappen en zijn team.
"Naar mijn mening is dit de grootste potentiële ramp", reageert de engineer op een vraag of het vertrek van Newey kan leiden tot een leegloop van Red Bull. "[Medewerkers van de] aero-afdeling van Red Bull Racing worden al weggekaapt door andere teams en sommigen krijgen bijna het dubbele salaris aangeboden om te vertrekken."
"We weten allemaal hoe de F1 werkt, concurrerende teams zoeken naar barsten in de structuur en beginnen dan druk uit te oefenen. Als Newey vertrekt, zal er onvermijdelijk druk van buitenaf komen om dit uit te buiten en te proberen Waché, Balbo en andere belangrijke leden te verleiden om te vertrekken. Dit is waarom Red Bull Racing in moet grijpen en hun kern veilig moet stellen voor de toekomst."
Dr. Obbs denkt overigens dat Red Bull Racing in 2025 nog geen hinder zal ondervinden van een mogelijke leegloop, aangezien de voorsprong op de rest van het veld zo groot is. Maar in 2026 zal het team wel een klap gaan voelen. Als de nieuwe regels van start gaan, zowel aerodynamisch als motorisch, kan dat weleens voor grote problemen gaan zorgen bij het team van Max Verstappen, als hij dan nog actief is bij Red Bull...
"Ik denk niet dat de gevolgen voelbaar zullen zijn in deze huidige reglementen, maar meer voor 2026. Red Bull Powertrains heeft al een enorme uitdaging met hun ambitieuze motor-project voor 2026, en nog meer uitdagingen toevoegen aan de technische expertise in de Aero- en Chassis-afdelingen zou enorm slecht zijn. Desondanks is RBR zich hier waarschijnlijk van bewust en is het bezig met het plannen van noodmaatregelen."
Lees het artikel op de mobiele website