Red Bull moet 2025-kampioenschap wellicht laten lopen door lastige keuze

| door R. Willems

Lando Norris en McLaren staan op pole position voor de Grand Prix van Australië. Dat mag in principe geen verrassing zijn voor mensen die de testdagen hebben gekeken in Bahrein, aangezien de Britse bolide daar ook ijzersterk voor de dag kwam. Maar het gat dat McLaren naar de rest van het veld heeft is bijna shockerend te noemen.

Norris had in de kwalificatie namelijk slechts een tiende voorsprong op teamgenoot Oscar Piastri, maar Max Verstappen in de Red Bull RB21 moest bijna vier tienden toegeven op zijn vriend, die daarmee zijn tiende pole position pakte. Een enorm gat, zeker op een circuit als Albert Park, die in totaal maar 75 seconden duurt.

Het is voor Red Bull Racing een manier om pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt te worden: de RB21 is op dit moment gewoon te langzaam. En dat kan weleens gevolgen gaan hebben voor de rest van het seizoen. Dat heeft Red Bull-technisch directeur Pierre Waché duidelijk gemaakt.

De Fransman liet aan PlanetF1.com weten dat het team uit Milton Keynes zich wellicht gaat focussen op 2026, als ze inzien dat het wereldkampioenschap een onmogelijke opgave wordt in 2025.

"De manier waarop het kampioenschap zal verlopen, kan zeker van invloed zijn op de resultaten die we in 2026 neerzetten. Als we een kans hebben om het kampioenschap te winnen, en ik hoop dat we die hebben, zullen we er alles aan doen om het te winnen. De ontwikkeling van de auto voor 2026 is echter al begonnen", aldus de technisch directeur van Red Bull.

"Het is gewoon een balans. Je hebt een pakket middelen dat beperkt is, voor iedereen hetzelfde - als het gaat om geld en middelen die je hebt op basis van het geld dat je uitgeeft aan onderdelen."

Lees ook

Deze datum verschuift alles naar 2026-auto

Hoewel de eerste race van het seizoen nog niet eens is verreden, weet Waché al te melden dat er voor ieder team een datum gepland staat waarop alle ontwikkelingen richting de 2026-auto zullen gaan. Volgend seizoen wordt er een nieuwe krachtbron geïntroduceerd, waarbij ook het chassis compleet nieuw gaat zijn en de teams mochten pas vanaf 1 januari daar aan werken. Volgens Waché zal vanaf september ieder team volledig gefocust zijn op 2026, omdat iedereen sterk wil beginnen aan de nieuwe set reglementen.

"Ik kan je vertellen dat na de zomerstop van dit jaar het grootste deel van de ontwikkelingsmiddelen naar 2026 gaat, omdat het langer duurt om onderdelen naar de baan te brengen. Rond september zal alles verschuiven naar 2026."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen