'Red Bull nam maatregel om diskwalificatie te voorkomen'

| door R. Willems

De reden dat Red Bull Racing en Max Verstappen een minder grote voorsprong hadden op het Circuit of the Americas dan op andere circuits, komt door het feit dat het Oostenrijkse team de rijhoogte omhoog had geschroefd op de RB19 van zowel Max Verstappen als Sergio Pérez.

Op een normaal asfalt kan de RB19 dichter tegen de grond rijden dan alle andere auto's, zonder dat het alle kanten opstuitert, door porpoising. De vloer van Red Bull Racing werkt beter dan welke andere auto en dat zorgt voor de grote voorsprong in het meerendeel van de races in 2023.

Ook het feit dat Red Bull dichter bij de grond kan rijden - wat het grondeffect sterker maakt - speelt een grote rol in de dominantie van het team. Maar er zit ook een mindere kant aan. De RB19 is op normale rijhoogte geen match voor de rest van het veld, maar als de rijhoogte iets verhoogd moet worden, verliest het team gelijk een flinke stoot downforce.

Maar om diskwalificatie te voorkomen, moet dat soms gedaan worden. In Singapore had Red Bull ook vrees dat de bodemplank teveel zou slijten, waardoor de auto hoger geplaatst werd en dus downforce tekort kwam. In Austin was dit weer het geval, maar dit keer wat minder hevig, omdat er minder lange tractiezones zijn, waar de Red Bull het minst sterk is.

Lees ook

Red Bull nam maatregel

Dat Red Bull de auto hoger heeft geplaatst in de VS was niet zonder reden. Volgens The Race vreesde het team dat de plank meer zou slijten dan is toegestaan, zeker met de vele hobbels op het circuit in Texas. Hierdoor zou Verstappen gediskwalificeerd kon worden, zoals is gebeurd met Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Om geen risico te nemen reed Red Bull hoger dan Mercedes of Ferrari en dat pakte achteraf goed uit.

De auto van Max Verstappen bleek na de race nog volledig legaal te zijn, terwijl de Mercedes W14 van Hamilton en de Ferrari SF-23 van Leclerc dat niet waren. Had Red Bull de auto nét wat lager geplaatst, hadden ook zij gediskwalificeerd kunnen worden.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen