Max Verstappen heeft nog een contract tot en met het einde van 2028 bij Red Bull Racing, maar zoals bekend heeft de Nederlander een aantal ontsnappingsclausules in zijn contract staan, waardoor hij na het einde van volgend seizoen al de overstap zou kunnen maken naar een ander team. Maar Verstappen kan natuurlijk ook een andere beslissing nemen en besluiten te stoppen met de Formule 1.
En volgens Karun Chandhok is da een serieuze vrees bij een aantal leden van Red Bull Racing. De Nederlander is misschien wel de belangrijkste pion binnen het Oostenrijkse raceteam en heeft Red Bull veel succes opgeleverd in het verleden. Maar Max heeft ook altijd aangegeven dat hij niet voor eeuwig in de F1 wil blijven rijden en dat hij het wel leuk moet blijven vinden.
In 2026 veranderen de regels in de Formule 1 compleet, waarbij de auto's helemaal anders bestuurt moeten worden. Volgens kenners zal dit niet voor iedereen even leuk zijn. En bij Red Bull is men bang dat áls Max Verstappen het niet leuk vindt, hij volgend jaar misschien al met pensioen gaat. Dat laat Karun Chandhok weten, die met wat leden van het Oostenrijkse team gepraat heeft.
"Er wordt nagedacht over hoeveel Max zal genieten van de nieuwe generatie auto's. Er zijn een paar mensen bij Red Bull - op het vliegveld in Sao Paulo stond ik met een paar van hen bij de gate te praten - en ze waren allemaal een beetje nerveus", zei de Indiër bij Sky F1.
"Ze zeiden: 'Eigenlijk zijn we een beetje bezorgd dat Max misschien niet zo veel plezier zal beleven aan de F1 van 2026.' Dat zou lastig kunnen zijn, want het is een heel andere stijl van racen.' Ze hopen dat dat niet het geval is. Als dat wel zo is, zou dat in het voordeel kunnen zijn van de andere auto, in dit geval Hadjar."
Naast het feit dat de auto's volgend jaar een hele andere racestijl nodig hebben, zijn er ook twijfels over de competitiviteit van Red Bull Racing in 2026. Maar volgens Helmut Marko, de inmiddels vertrokken adviseur binnen het Oostenrijkse raceteam, zijn die zorgen ongegrond.
"Intern zijn we tevreden. Maar net als de anderen kennen we de cijfers van onze concurrenten niet. Het gaat niet alleen om de verbrandingsmotor, maar ook om brandstof, accu's... en de auto En dat is volgens mij een groot voordeel voor ons. De coureur moet slim en intelligent omgaan met het vermogen van de accu. En er is één coureur die snel kan rijden en tegelijkertijd kan nadenken. Dat zou een voordeel moeten zijn", zo zei Marko laatst - die volgend jaar niet op de F1-grid te zien zal zijn.
Lees het artikel op de mobiele website