Red Bull Racing-topman Dr. Helmut Marko heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat zijn renstal een "groot voordeel" heeft in 2026 ten opzichte van de concurrentie. Ook Red Bulls hoofdengineer Paul Monaghan sprak over volgend jaar en wat men kan verwachten van de Brits-Oostenrijkse renstal.
Volgend jaar gaat de Formule 1 flink op de schop. Zo komen er kleinere, smallere, lichtere bolides, verdwijnt het DRS-systeem en treedt er een elfde team toe op de grid. Naast dit alles komt er ook een geheel nieuwe motorformule. Red Bull Ford Powertrains heeft ervoor gekozen om die nieuwe krachtbron zelf te gaan produceren. Volgens ingewijden kan die keuze wel eens voor problemen zorgen, omdat Red Bull het opneemt tegen fabrikanten die tientallen jaren aan ervaring hebben. De verwachting in de paddock is dan ook dat Red Bull het lastig zal krijgen in de eerste maanden van 2026.
Lees ook
Formule 1-kampioen schrikt zich kapot en luidt noodklok
McLaren krijgt opdracht om coureur slecht nieuws te brengen na GP Las Vegas
FIA heeft nieuws voor Max Verstappen na bericht over fysieke klachten: 'Scans zien er niet goed uit'
Marko onthult voordeel voor Red Bull in 2026
Red Bulls topman Dr. Marko laat bij Motorsport.com weten dat men "intern" tevreden is over de voortgang van de 2026-krachtbron. Ook laat de Oostenrijker weten dat zijn renstal een "groot voordeel" heeft op de rest van het veld, doelend op Max Verstappen. "Intern zijn we tevreden. Maar net als de anderen kennen we de cijfers van onze concurrenten niet. Het gaat niet alleen om de verbrandingsmotor, maar ook om brandstof, accu's... en de auto En dat is volgens mij een groot voordeel voor ons. De coureur moet slim en intelligent omgaan met het vermogen van de accu. En er is één coureur die snel kan rijden en tegelijkertijd kan nadenken. Dat zou een voordeel moeten zijn."
Hoe zit het met de voortgang van Red Bulls 2026-motor
Gevraagd hoe complex de 2026-motoren zijn en of Red Bull op schema loopt wat betreft de ontwikkeling van de 2026-motor, laat Red Bull-engineer Monaghan weten hoe zijn formatie ervoor staat. "Enorm en veel. Twee heel eenvoudige woorden om het samen te vatten. Sommige dingen staan al vast. De motoren zijn in productie. Grote delen van de auto zijn in productie. Het blijkt vrij moeilijk te zijn om een auto betrouwbaar rondjes te laten rijden in een simulatieomgeving, maar op de een of andere manier zullen we klaar zijn voor Barcelona [de eerste test, achter gesloten deuren op 26-30 januari], nietwaar? Net als alle anderen."
"Hoe klaar we zullen zijn, zullen we zien – en dan is het echt een hele klim, 2026, maar die klim moeten we allemaal maken, nietwaar? Of we als eerste op de top staan of dat we op de top staan en anderen er al zijn, dat hoort bij de sport. Het is geen vaststaand resultaat. Het is een onbekend resultaat en ik denk dat we volgend jaar competitief kunnen zijn. Ik denk dat we een goede auto zullen hebben, een goede motor. We hebben geweldige coureurs, dus laten we eens kijken hoe het ons vergaat", aldus het Red Bull-kopstuk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties